Det etiske medieregnskab 2021
Det etiske medieregnskab 2020
Siden 2018 har vi hos Orchestra valgt at offentliggøre det etiske medieregnskab. Det gør vi naturligvis igen i år. Det er informationer vi igennem hele bureauets levetid har delt med kunderne, og ved at offentliggøre det, ønsker vi at give alle interesserede mulighed for at se, hvorfra de medierelaterede indtægtsstrømme stammer.
I indkøbsfællesskabet Transparency bliver alle indtægter forbundet med medieindkøbet gjort op og sammenholdt med driftsomkostninger. Overskuddet deles herefter i fællesskabet. Målet er at skabe 100% transparens, idet vi mener, at denne åbenhed er nødvendig for at sikre et tillidsfuldt samarbejde med vores kunder.
Mediarelaterede pengestrømme 2021
Som det fremgår af nedenstående figur og tabel udgør de medierelaterede pengestrømme i 2021 godt 12,1 mio. kr., hvilket svarer til 25% vækst ift. 2020. Det hænger sammen med vækst i medieomsætningen hos Orchestra.

Der er sket nogle forskydninger i mediegruppernes andele af indtægterne i 2021 ift. 2020, hvor særligt de digtiale mediers andele er steget. Det skyldes flere faktorer, som hænger sammen med kundesammensætningen hos Orchestra. Her har omsætningsfordelingen mellem mediegrupper naturligvis indflydelse, men også relativt store forskelle på godtgørelser og kontantrabatter inden for den enkelte mediegruppe påvirker de samlede tal.
Medierelaterede indtægter | 2021 | 2020 | ||
Godtgørelser TV | 4.072.036 | 34,0% | 3.389.984 | 35% |
Godtgørelser digitalt | 3.892.564 | 32,0% | 2.481.903 | 26% |
Godtgørelser øvrige | 1.177.192 | 10,0% | 1.188.806 | 12% |
Kontantrabatter TV | 2.107.694 | 17,0% | 1.819.243 | 19% |
Kontantrabatter digitalt | 432.995 | 3,0% | 295.995 | 3% |
Kontantrabatter øvrige | 452.324 | 4,0% | 515.692 | 5% |
Omsætningsbestemt (bureau-)honorering (AVB) | 0 | 0% | 0 | 0% |
Avancer adserving | 0 | 0% | 0 | 0% |
Avancer Demand Side Platform | 0 | 0% | 0 | 0% |
Avancer Agency Trading Desk fee | 0 | 0% | 0 | 0% |
Avancer data | 0 | 0% | 0 | 0% |
Avancer videresalg af medier (broking) | 0 | 0% | 0 | 0% |
Hos Orchestra pålægges det digitale indkøb ingen avancer, mark ups eller ekstra fees, og måske derfor udgør pengestrømmene fra de digitale medier ’blot’ 35% af de samlede medierealterede indtægter i indkøbsfællesskabet Transparency.
