Hos Orchestra har man som noget unikt valgt at placere al mediaindkøb i et indkøbsfællesskab ”Transparency”, og for 8. år i streg deler man nu overskuddet med kunderne.

Med en pæn tilgang af nye annoncører og en forøgelse i mediavolumen på hele 32%, kan Orchestra nu glæde sine kunder med et overskud på lidt over 3,8 mio. kr. i indkøbsfællesskabet ”Transparency”.

I Transparency sammenholdes alle driftsomkostninger forbundet med mediaindkøbet med de indtægtsstrømme, der på den ene side kommer fra annoncørerne (media fee) og på den anden side kommer fra mediemarkedet via de mange forskellige pengestrømme der findes på markedet (eks. godtgørelser). Én gang årlig gennemgås dette regnskab med et advisory board bestående af en række kunder i Transparency, og Deloitte er med for bordenden og kan verificere rigtigheden af alle pengestrømme.

Er resultatet af regnskabet i Transparency et overskud, deles overskuddet med kunderne i fællesskabet, og der har været overskud alle år siden lanceringsåret 2013. I 2019 var overskuddet på 3 mio. kr. og i 2020 er resultatet nu opgjort til lidt over 3,8 mio.

I sidste ende betyder det, at man som annoncør er sikret kun at betale for den omkostning, der har været i forbindelse med mediaindkøbet, og det er samtidig vores garanti for at vi hos Orchestra får en objektiv rådgivning uafhængig af mediavolumen” udtaler Kim Olsen, General Manager, Kindred Group, som ud over at være kunde hos Orchestra også er en del advisory boardet.

John Herup, administrerende direktør hos Orchestra, er da også glad for resultatet i indkøbsfællesskabet Transparency men understreger:

For os handler det ikke så meget om overskuddets størrelse. Det handler om at kunne være tydelige over for vores kunder og for resten af markedet, at vi hos Orchestra er økonomisk uafhængige af mediavolumen. Det er helt afgørende for det forhold, som vi har til vores kunder, at der er fuld tillid til os som samarbejdspartner og at vores intentioner er klare – at yde den bedste rådgivning med øje for den enkelte kundes interesser, og ikke vores”.

I forlængelse af overskudsdelingen har Orchestra haft tradition for at publicere et ”etisk medieregnskab” for Transparency på egen hjemmeside, hvilket også er gjort for 2020. Læs det etiske medieregnskab her. Ligesom alle andre år opfordrer Orchestra branchen til at følge trop, og vil fortsætte kampen for 100% gennemsigtigt medieindkøb.

Om Orchestra:
Orchestra A/S blev lanceret i 2013 som et innovativt mediabureauinitiativ baseret på en ny forretningsmodel. Den nye forretningsmodel indbefatter et indkøbsfællesskab med overskudsdeling blandt bureauets kunder og deraf følgende medieneutralitet i rådgivningen. En kerne af seniorkræfter rådgiver på tværs af komplekse media og marketingudfordringer, og over halvdelen af bureauet arbejder i dag med rådgivning på det digitale felt såsom databaseret marketing og digitale programmerede indkøb. Siden lanceringen er en lang række annoncører kommet med om bord, og bureauet arbejder i dag således for kunder som HK Danmark, TrygFonden, Rådet for Sikker Trafik, Tivoli, Venstre, Unibet, 3/OiSTER og Norlys.

For yderligere information kontakt:
Adm. dir. John Herup, Orchestra: tlf. 30 11 68 20 / jh@orchestra.dk

2021 – et Facebook-år fyldt med forandringer
Kan computerspil være en marketingstrategi?