Orchestra har for godt tre måneder siden lanceret en SEO afdeling, der både kan rådgive, producere SEO-rapporter og handlingsplaner, producere indhold samt teknisk implementere i samarbejde med vores kunder. Ikke flere strategiske præsentationer uden reel handling. SEO er endnu et tiltag i Orchestras Performance-afdelinge, hvis primære formål er at tage bredere ansvar for kundernes forretning i jagten efter mere og bedre forretningsresultat.

 
NYT WEBSITE eller på værksted med dit gamle site?

Præcis som fysiske butikker, skal websites løbende vedligeholdes og jævnligt med nogle års mellemrum gentænkes, opdateres og relanceres for at kunne følge med den generelle digitale udvikling. Funktionaliteter skal gentænkes, UX/UI skal optimeres og kravene fra søgemaskinerne skal imødekommes. 

Et helt nyt site med ny menustruktur, user journey og evt. nyt domænenavn betyder også en site migration, hvor SEO-værdi og trafik overflyttes fra det gamle website til det nye. Migrationen betyder kort fortalt, at alle gamle landing pages (der skal nedlægges) bliver korrekt redirectet til det nye website, så brugere og linkværdi overføres, og det nye site kan lanceres uden nævneværdige fald i den organiske trafik. Desværre er dette en bold, der let bliver tabt på gulvet midt i et ofte hektisk projekt, som falder oveni øvrige arbejdsopgaver for allerede rigeligt travle digitale projektledere og webansvarlige. Bliver “bolden tabt” så opdager man ofte først fadæsen, når den organiske trafik til sitet pludselig falder drastisk – med undtagelse af 404-siden, som for én af vores kunder pludselig røg op blandt top 10 mest besøgte sider efter deres migration. 

 
Forberedelse til migration
  1. Hvis du ikke allerede har givet Google Search Console adgang til dit website, bør du starte her. Via Search Console kan du både få informationer om dit website og den organiske trafik til sitet direkte fra Google – og særlig vigtigt i situationer med skift til nyt domæne kan du her efterfølgende informere Google om din migration for at accelere af-indekseringen af det gamle site og indekseringen af det nye.
  2. Via Search Console kan du samtidig se, hvilke organiske søgeord der trækker trafik til dit website og dermed også sikre, at populært indhold lever videre på næste website version. Disse søgeord kan med fordel lægges til overvågning i et ranking tool, så du kan se, om I mister placeringer efter lancering. På samme måde bør konverterende sider og sider med god interaktion så vidt muligt genskabes på det nye website.
  3. Dernæst bør du lave en liste over URL’er under sitet; hvis du på forhånd kender alle URL’er på dit website er det fantastisk, men ofte ligger der gammelt indhold i Googles indeks, som man ikke anede eksisterede. For at få alt sendt godt videre, bør man derfor tjekke hvilke URL’er, der får organisk trafik og lave et udtræk på dem. Ligesom man bør lave et udtræk på, hvilke URL’er der har flest eksterne kvalitetslinks. Disse URL’er skal matches med relevante sider på det nye website og der skal laves en plan for 301 redirects, så trafik og linkværdi kan overføres fra det gamle til det nye website.
  4. Ved et domæneskift kan du overveje at informere dine brugere om den kommende ændring både inde på websitet og eventuelt i SERP’en via metabeskrivelsen på din forside til de brugere, der oftest kommer denne vej – og muligvis også via title tagget, hvis det alligevel ikke er søgeordsoptimeret.

 

Site-lancering & migration
  1. Ved site-lanceringen bør du crawle det gamle website igennem for at tjekke, at alle gamle URL’er redirecter korrekt til det nye website og at der ikke er udfordringer med f.eks. redirect loops eller stier. Overvåg også gerne din trafik via Analytics for at se, om der er mærkelige udsving, f.eks. stigning i trafik til 404 siden.
  2. Hvis dit nye website også betyder nyt domæne bør du give Search Console adgang til det nye domæne og bekræfte migrationen herigennem.
  3. Har du et nyt sitemap bør du også uploade det til Search Console, så sitet hurtigst muligt kan crawles igennem af Google for indeksering.


 

Tiden efter en migration
  1. Du bør løbende holde øje med effekten af din migration i op til 6 måneder efter – selvfølgelig afhængig af, hvor omfattende et projekt det har været. Du bør både følge den gradvise afindeksering af gammelt indhold og indeksering af nyt. Du bør også følge ændringer i søgeordsplaceringer og udviklingen i organisk trafik til sitet – forhåbentlig vil begge dele være til det bedre, så man kan være ekstra glad for sit nye website.
  2. Der hvor det er muligt, bør du få opdateret eksterne links til sitet ved f.eks. at kontakte samarbejdspartnere eller gennem en opdatering af egne øvrige platforme som Facebook-profiler, digitale presserum eller lignende. Dette er selvfølgelig mest relevant ved en domæne migration.
  3. Hold også øje med Googles crawl stats i Search Console for at se, hvordan Google tager imod det nye website.

 

Uanset hvilke bolde du har i luften under opbygningen og migrationen af dit nye website, er det altid en god idé at have din SEO konsulent med på holdet både under udvikling af søgemaskinevenlige løsninger, brugerrelevant indhold og selvfølgelig selve website migrationen.

Skriv eller ring til Orchestras SEO specialist Nina Jagd Graeser på 25307083 / njg@orchestra.dk, hvis du ønsker mere information eller et uformelt møde.

Coronakrisens aftryk på mediemarkedet