Forestil dig, at dit website var en fysisk butik, hvor du sendte kunderne ind via baglokalet, pulterkammeret eller i værste fald et tomt rum uden andre døre eller vinduer end den, de kom ind af. Du ville ikke tøve 5 sekunder med at få ryddet op, malet og pyntet vinduer så alle fik det bedst tænkelige førstehåndsindtryk af din fysiske butik. Den samme seriøsitet bør man tage med over til sit website, når et såkaldt “oppustet indeks” truer med at skabe præcis samme dårlige brugeroplevelse online.

Kender du skeletterne i dit indeks? For de fleste websites gælder det, at antallet af sider, der kan søges frem via Google, langt overstiger antallet af sider, man selv linker til inde på sitet. Kort fortalt er der flere sider i Googles indeks, end der kan findes ved et website crawl. 

Disse måske hemmelige sider, der stadig kan findes gennem Googles indeks, kan være opstået på utallige måder. De kunne fx blive skabt af tekniske tics på sitet, duplikeret indhold som printsider, filtrerede URL’er eller bare gammelt indhold, som løbende er blevet nedlagt uden at blive redirectet. Dette fænomen kaldes på engelsk for bloated index, hvilket løst oversat må blive til et oppustet indeks på dansk. 

Det er snarere reglen end undtagelsen, når man som SEO konsulent laver en site:-søgning, at der kan ligge 2-3 x flere sider i Googles indeks end hvad man kender til indefra. Og hvis man har kørt flere år uden en aktiv SEO-strategi, så kan det tal hurtigt være endnu større. Så det website, man selv mener er på 200 sider, faktisk kan have over 1.500 sider gemt i Googles indeks.

Og så bliver spørgsmålet: Ved du egentlig, hvilke skeletter du har liggende derude? Eller ved du, hvad det er for et website, der møder dine brugere, når de klikker på dig ude i søgeresultaterne? 

SEO-konsulenter kan tale længe om zombiesider og crawl budget, og om hvordan et oppustet indeks kan stå i vejen for placeringer og trafik. Og øget organisk trafik er jo en fantastisk god gulerod i sig selv. Men inden man ser sig blind på antallet af besøgende og hvordan man skruer endnu mere op for lige den varme hane, bør man også tænke kvalitet. For et oppustet indeks rammer ikke kun søgemaskinernes kvalitetsvurdering af et website, men også den kvalitetsoplevelse, dine brugere har på sitet. Og det, der virkelig kan få det til at løbe koldt ned af nakken er, når man pludselig opdager, at de flotte organiske trafiktal til websitet faktisk gemmer på besøg til gammelt indhold, fejlsider eller indhold under udvikling.

Forleden kiggede jeg fx nærmere på den organiske trafik ind til et kendt dansk e-commerce website, og jeg kunne se, at i netop deres tilfælde betød det svulmende indeks, at 10% af alle deres organiske besøgende landede på en fejlside.

Det er selvfølgelig en smagssag, om 10% er meget eller lidt. Men hvis tallet ikke virker afskrækkende i sig selv, bør man huske, at den faktiske effekt kan være langt større end en ærgerlig brugeroplevelse med tilhørende mistede konverteringer. 

Sandsynligvis betyder det nemlig også en stigning i sitets gennemsnitlige bounce rate, som dermed påvirker søgemaskinernes overordnede kvalitetsvurdering af websitet negativt. Og dermed bliver de 10% kun den del af isbjerget, vi kan få øje på. Men hvem ved, hvor langt isen mon egentlig rækker under havoverfladen?

Et andet klassisk eksempel på zombiesider er gamle pdf’er, som ligger og gemmer sig i indeks. Og det er faktisk endnu værre at sende sine besøgende til én af disse levende-døde-sider, for her sender du ikke kun dine brugere videre til forældet indhold, men på en pdf vil brugerne ofte også være afskåret fra at klikke sig videre til andet indhold under websitet. Brugeren er derfor nødt til at klikke sig tilbage til søgeresultaterne og vælge et andet søgeresultat eller foretage en helt ny søgning. I begge tilfælde er står man potentielt til at miste en kunde, der faktisk lige har været inde på sitet. Og i værste fald har man givet dem en dårlig brugeroplevelse og sendt dem direkte videre til en konkurrent. 

Så se skeletterne i dit indeks i øjnene, og mens du rydder op og rydder ud, så grib samtidig muligheden for at bygge nyt kvalitetsindhold, der i stedet kan gribe din organiske trafik fra skeletsiderne. 

Det du bør kigge på er:

  1. Hvor mange sider har du i indeks?
  2. Hvor lander din organiske trafik?
  3. Hvilke søgeord sender organiske besøgende til forkert indhold?
  4. Lav en strategi for at fjerne sider fra indeks
  5. Lav en content strategi, så du kan gribe de organiske besøgende, der lige nu får en dårlig brugeroplevelse på sitet

Kontakt Orchestras SEO specialist Nina Jagd Graeser på njg@orchestra.dk, hvis du vil vide mere om emnet.

 

 

Er recession en trussel mod objektiv rådgivning?