Med fødderne solidt plantet i 2. halvdel af 2021 har vores specialister kradset i overfladen på de mange nyheder og ændringer, vi ser omkring os i mediemarkedet. Læs med herunder, og få et hurtigt overblik over hot topics i mediemarkedet, hvor vi blandt andet kommer forbi Instagrams nye annonceringsmulighed i Reels, status på biograferne, nyt på print og outdoor og meget mere.
Du er naturligvis altid velkommen til at hive fat i os for uddybning af emner.
God fornøjelse!
Nyt fra social
Annoncering i Instagram Reels
Reels er Instagrams konkurrent til TikTok. Reels er et vertikalt videoformat, der skal imødekomme en æra hvor videoformatet vinder mere og mere frem. Reels kan tilgås via Reels-fanen, i udforsk og i dit feed. Efter test i udvalgte markeder, har Facebook fra midt juni udrullet annonce-placeringer i Reels til resten af deres markeder, herunder naturligvis også Danmark. Reels-annoncer vil være i fuld skærm og lodret ligesom annoncer i Stories, og de vil blive vist mellem individuelle Reels. Som med almindeligt Reels-indhold, vil disse annoncer køre i sløjfe og kan vare op til 30 sekunder. Folk kan kommentere, synes godt om, se, gemme og dele Reels-annoncer.
En annonce på reels kan se således ud – med både en kort annoncetekst, Call-to-action og flere interaktionsmuligheder.
Snapchat teamer op med Universal Music og lancerer nye features i Snapkortet
I forlængelse af TikToks stadigt voksende popularitet, kombineres musik og video i stigende grad på sociale medier. Videoplatformen Snapchat har allerede i oktober 2020 tilbudt brugerne at tilføre musik til deres indhold, og har fra slut juni 2021 indgået samarbejde med Universal Music, for at øge udbuddet til brugerne. Snapchat fortsætter idegenereringen og har fra slut juli indført ”Mine Steder”, som giver Snapchatterne mulighed for at dele deres favoritbutikker, restauranter, seværdigheder og andet, samt finde personlige anbefalinger fra deres venner og det globale Snapchat-community. Senere på året kan man forvente input til oplevelser leveret af Ticketmaster i Snapkortet.
LinkedIn giver tips til annoncering
Instagram har lavet en infografik, som skal vejlede nye annoncører til, hvordan man bedst køber ind på platformen. I denne guide deler de også en interessant indsigt, der lyder på, at den ideelle målgruppestørrelse på LinkedIn er mellem 60.000 – 400.000. Det er noget vi tager med i vores overvejelser, når vi planlægger kampagner – dog med en sund skepsis.
ClubHouse er åbnet for alle – også dem med Android
Som de fleste ved, krævede det en særlig invitation før man kunne starte en brugerprofil på det nye sociale medie ClubHouse. ClubHouse er dog for nylig blevet åbnet for alle, så det ikke længere kræver en invitation. Til de uindviede kan vi kort fortælle, at ClubHouse er et lyttemedie, der har fokus på diskussion, debat og foredragslignende indhold.
Der er også godt nyt til Android-brugerne, der hidtil ikke har haft mulighed for at downloade appen. Det kan nu downloades til Androidtelefoner, dog skal man stadig skrive sig op og vente til at man får en invitation, når platformen åbner på Android i ens hjemmemarked. Det burde være tilgængeligt i Danmark inden for nogle måneder.
Clubhouse blev desuden værdiansat til 1 milliard USD tilbage i januar – hvilket jo ikke er så lidt. Det bliver interessant at følge udviklingen.
Ønsker du at vide mere om ovenstående nyheder – eller har du andre spørgsmål, så kontakt Orchestras Head of Social Annemette Gelardi Hansen.
Nyt digitalt værktøj
Dansk Online Index er igen live
Efter flere års pause er målingen af trafik på danske websites og apps igen i luften via et onlineværktøj udgivet af Danske Medier Research. Værktøjet viser trafikdata, brugerprofiler og adfærdsdata på de tilmeldte medier og apps. Der ses stor opbakning fra en lang række af danske medier, hvor data fra 84 websites og 8 apps fra 32 forskellige medieudgivere pt. er tilgængelig. Flere medier er på vej med deres data, hvilket er positivt, da mængden af medier har stor betydning for brugbarheden.
De fleste nøgletal opdateres dagligt og viser bl.a. antal brugere på de enkelte medier samt dækning og affinitet i valgte målgrupper. Det giver gode muligheder for at underbygge medieanbefalinger med mere data for digital adfærd end vi kan få via f.eks. Index Danmark.
Ønsker du at vide mere om ovenstående – eller har du andre spørgsmål, så kontakt vores digitale rådgiver Helle Møller Jensen.
Nyt fra tv og bio
Biograferne er tilbage
Restriktionerne i biograferne er nu løftet, hvilket betyder at de danske biografer igen kører på fuld kapacitet. Biograferne har i 2021 haft 125 lukkedage, hvilket de har lidt hårdt under.
Det ligner dog at dette vender. Weekenden uge 33 havde Ternet Ninja 2, et billetsalg på 246.648 solgte billetter i åbningsweekenden og slår dermed alle tidligere rekorder med den største åbningsweekend for en dansk film nogensinde. Herudover har den nye James Bond film premiere den 30. september, hvilket der er store forventninger til. Den seneste James Bond film ”Spectre”, som havde premiere i 2015, havde et billetsalg på 915.318.
Færre ser TV
Grundet Corona havde vi i foråret 2020 et ”hop” i PUT’en (People Using TV). Dette stabiliserede sig dog henover sommeren, for igen at stige under anden bølge af Corona-nedlukningen. I starten af 2021 fortsatte denne tendens, som dog sidenhen er faldet, og vi ser nu en PUT der er på niveau med 2020 inden vi går ind i efteråret.
Ser vi på TV stationerne, har DR haft en god sommer, TV 2 været på niveau med 2020, men på trods af EM og OL hos Nent og Discovery, har seningen hos dem været nede i sommeren 2021. I sommeren 2020 var der mere sport på programmet end normalt, hvilket gjorde at specielt Nent havde en god sommer i 2020, og i år ligger de på niveau med 2019.
Ønsker du at vide mere om ovenstående nyheder – eller har du andre spørgsmål, så kontakt vores Head of Broadcast Buying Maiken Egstrand Hedelund.
Nyt fra printmarkedet
BT bliver mere lokal
BT har relanceret deres univers, og satser nu på mere lokalt stof fra de fire største byer. Således vil avisen fremover udkomme i fire forskellige udgaver under navnene BT København, BT Odense, BT Århus og BT Aalborg. Der vil således primært blive tale om distribution i de fire store byer, selvom en mindre del at oplaget stadig vil komme i omkringliggende byer. Vi ser hos Orchestra en mulig udfordring i at aviserne navngives med bynavne, da det måske kan blive en udfordring at få folk i f.eks. Køge til at læse en avis der hedder BT København. Mon ikke vi derfor indenfor en overskuelig fremtid vil se en tilpasning af oplaget, så distributionen udelukkende vil være i de fire store byer. Bortset fra det virker som en fornuftig tanke at BT vælger at fokusere på det mere lokale stof, da vi lige nu ser en klar tendens med en øget efterspørgsel på lokale og regionale aviser. Specielt København mangler et lokalt printmedie, så her ser vi især gode muligheder for en lang række annoncører.
Det bliver spændende at følge udviklingen og se, om BT formår at slå igennem som lokalt storbymedie.
Ønsker du at vide mere om ovenstående – eller har du andre spørgsmål, så kontakt vores Head of Print Martin Grøn.
Nyt fra search
Lead form Extension / Udvidelser til kundeformularer
Google har lanceret en ny extension i deres annoncering på bl.a. Search, for at effektivere kundekontakten. Tanken bag Lead form Extension er, at man i selve Google-annoncen kan udfylde en formular, som indsendes til annoncørens CRM. Som kunde skal man ikke bruge tid på at besøge hjemmesiden og finde en formular, da opstartsdialogen allerede sker i annoncen, og dermed er processen gjort kortere for at komme i kontakt med annoncøren.
For annoncørens side, vil man kunne opnå en større indsigt ift. om en annonce har generet en lead og dermed en potential ny kunde.
Discovery Ads
Discovery Ads er det nyeste skud på stammen af lanceringskanaler inden for Google, hvor de går på tværs af forskellige kanaler.
Ved at annoncere med Discovery Ads, vil du kunne nå ud til kunder i Gmail, YouTube og Google eget Discover nyhedsfeed.
Dette format bygger på målgrupper enten fra Google eller custommade lister samt søgeord, til at nå ud til den givne målgruppe. Formatet som ses i billedet herover, består at bannerannoncering på hhv. YouTube og i Discovery feedet, mens der i Gmail anvendes tekst + billede. Ved at anvende Discovery Ads, vil annoncøren arbejde på tværs af flere kanaler, og dermed vil algoritmen opnå en mere holistisk forståelse af kundens forbrugerrejse inden for Googles kanaler.
Ønsker du at vide mere om ovenstående – eller har du andre spørgsmål, så kontakt vores Head of Search Maria Ejstrup.