Det etiske medieregnskab 2024

Det etiske medieregnskab dokumenterer endnu en gang, hvordan alle transaktionsbaserede indtægtsstrømme relateret til medieindkøb opgøres og deles med kunderne i Orchestras indkøbsfællesskab. Disse indtægter indgår i den samlede bonuspulje, som til sidst deles med kunderne. Ambitionen er, at flere mediebureauer vil følge trop og bidrage til større ansvarlighed og åbenhed i branchen.

I indkøbsfællesskabet opgøres alle medieindkøbsrelaterede indtægter og holdes op mod de samlede driftsomkostninger, hvorefter et eventuelt overskud fordeles i fællesskabet. Målet er 100 % transparens – fordi vi mener, at ægte åbenhed er fundamentet for et tillidsfuldt samarbejde.

Medierelaterede pengestrømme

Som vist i nedenstående figur og tabel udgjorde de medierelaterede pengestrømme i 2024 samlet set 14,1 mio. kr. Beløbets størrelse afhænger primært af aktivitetsniveauet i indkøbsfællesskabet samt fordelingen mellem de forskellige mediegrupper. I 2024 er kategoriseringen ændret, da flere mediers godtgørelsesstruktur er blevet revideret – eksempelvis betragtes tv og streaming nu samlet.

Kategorisering af pengestrømme

Tabellen viser fordelingen af pengestrømmene fra medierne til Orchestra. Disse er opdelt i henholdsvis godtgørelser og kontrantrabatter og fordelt på relevante mediekategorier: tv/streaming, øvrige offline medier og øvrige digitale medier.

Der ses visse forskydninger i årets regnskab. Særligt bemærkelsesværdigt er det, at andelen fra tv/streaming er steget markant. Denne udvikling skyldes flere faktorer, herunder ændringer i sammensætningen af kundebasen. Hver gang en ny kunde tilslutter sig fællesskabet, påvirker det medieforbruget og fordelingen mellem mediegrupper. Markedstendenser afspejles naturligvis også i årets opgørelse.

Hvor der tidligere år er set fald i pengestrømme fra tv og stigning i digitale medier, viser den nye samlede kategori tv/streaming nu en dominerende andel af indkøbsfællesskabets indtægter. Ved nærmere analyse fremgår det, at væksten primært stammer fra den digitale del af denne kategori.

Udover de anførte pengestrømme på 14,1 mio. kr. fra medierne indgår annoncør-fees, mediadifferencer og alle driftsomkostninger i det samlede regnskab for Transparency. Transparency-regnskabet gennemgås to gange årligt i samarbejde med et kundebaseret Advisory Board og med Beierholm som uafhængig revisor. I 2024 resulterede regnskabet i et overskud på 3,2 mio. kr., som blev delt blandt medlemmerne af indkøbsfællesskabet.