Hvorfor samarbejde er den bedste form for arbejde – også mellem bureauer

Picture of Karoline Bruun
Karoline Bruun
Rådgiver

Jeg håber, at vi, du som læser med og jeg, er enige om, at kommunikation og marketing i dag, på mange måder, kan være en kompleks størrelse. Som annoncør sætter det store krav til både den kreative kommunikation og det mediestrategiske arbejde. Derfor er det for mange afgørende at have de bedste samarbejdspartnere indenfor begge områder – typisk i form af forskellige bureauer.

Balancen mellem netop det kreative og det mediestrategiske kan være svær at gennemskue. Med dette blogindlæg håber jeg dog at du vil forstå hvorfor det er vigtigt, at vi bliver bedre til at bestræbe os efter større synergi mellem de to, og hvorfor øget samarbejde mellem bureauer på mange måder kan skabe fundamentet for større værdi for alle parter.

Hos Orchestra er vi overbeviste om, at et stærkt samarbejde med alle vores samarbejdspartnere, kunder såvel som andre bureauer, er afgørende for at opnå de bedst mulige resultater på de kampagner og aktiviteter, vi afvikler og rådgiver omkring. Vi tror så meget på det, at det kan beskrives som en del af vores DNA. For at sætte det lidt skarpt op, vil jeg faktisk vove at påstå, at det netop er når vi samarbejder og sammen med vores samarbejdspartnere skaber det fulde billede, at den bedste rådgivning bliver mulig.

I mit eget rådgivningsarbejde har jeg oplevet, at processerne, hvor samarbejdet er i fokus, også er dem, der forløber mest gnidningsfrit og med de mest spændende og nuancerede diskussioner. For at være helt ærlig, er det også de sjoveste og mest givende processer for alle involverede parter. Omvendt har jeg også oplevet situationer, hvor udfordringer og overraskelser i processen næsten helt sikkert kunne være undgået, hvis den løbende dialog og samarbejdet havde været prioriteret i højere grad.

Derfor var det ikke med megen tøven at jeg sprang ud i en undersøgelse med fokus på netop samarbejde i marketingbranchen. Mere specifikt undersøgte jeg samarbejdet mellem kreative bureauer og mediebureauer, og hvordan et forbedret samarbejde mellem disse parter potentielt kan skabe bedre resultater og øget værdi for os som bureauer såvel som annoncørerne vi arbejder sammen med.

Vi ser i dag mediebillede, der er spredt over historisk mange platforme med hvad der kan synes som uanede muligheder. Derfor er det afgørende at have det skarpeste og mest kreative budskab i det rette format, der kan trænge igennem støjen og fange målgruppens opmærksomhed. Samtidig bliver det sværere og sværere at fange dem på de rigtige steder på det helt rigtige tidspunkt. Med det udgangspunkt for samarbejdet viste undersøgelsen mange forskellige ting. Bare rolig, jeg vil ikke forsøge at gengive hver en detalje her i en enkelt blogpost. Jeg vil dog alligevel give dig nogle af de vigtigste perspektiver på emnet og på hvorfor vi oplever, at et godt samarbejde mellem bureauer er essentielt, både for dig som annoncør eller som samarbejdspartner.

Stærkere relationer er lig med bedre resultater

Denne overskrift kan måske fremstå lidt frisk. Men ikke desto mindre viser det sig, at den er rigtig – i hvert fald hvis du spørger Aprais og Warc, som i marts 2023 udgav ny forskning der viser, at stærke relationer mellem bureauer og kunder giver bedre resultater, faktisk helt ned på kampagneniveau.

På samme måde fandt min undersøgelsen mellem bureauer, at samtlige informanter, fra begge typer af bureauer, sagtens kan se, at et forbedret samarbejde vil have en positiv effekt. Mere præcist i form af stærkere relationer mellem både bureau-bureau og i kunde-bureau-forholdet. Noget der ultimativt vil resultere i længerevarende kunderelationer. Kort sagt kommer det ned til, at vi skal spille hinanden gode. For når vi udnytter alle kompetencer klogest muligt, fører det både til bedre dialog, mere nuancerede diskussioner og slutteligt mere succesfuld kommunikation og bedre resultater for alle involverede parter.

Men når det står sådan til, så tænker du nok: hvordan pokker kan det så være svært?

De mest centrale udfordringer i samarbejdet mellem bureauer

Samarbejde, der i sin natur afhænger af enkelte individer, er et komplekst fænomen. Derfor var en af de fornemmeste opgaver at identificere hvilke problematikker, der overordnet opstår mellem bureauer, når vi indgår i samarbejder. Det er vigtigt at nævne, at ingen kampagner eller processer er helt ens, men alligevel viser det sig, at nogle ting går igen.

  1. En manglende forståelse for hinandens arbejdsprocesser og forudindtagne opfattelser, der påvirker samarbejdet
    • Arbejdet på et mediebureau og på et kreativt bureau er i sin natur meget forskelligt. Og af gode grunde! Derudover er vi alle farvede af vores tidligere erfaringer fra tidligere samarbejder på tværs af bureauer, som alle adskiller sig. Af den årsag kan der hurtigt opstå misforståelser og irritation over forskellige processer og tidshorisonter. Irritation som kan resultere i en skarp opdelt ’os og dem ‘-mentalitet.

  2. Forvirring i processtyringen i tre overordnede faser: 1) den indledende fase, 2) eksekveringsfasen og 3) evalueringsfasen
    • Overordnet set er der tydelig opdeling i hvornår de forskellige bureauer fylder mest i en kampagneproces. Det kreative bureau fylder typisk mest i de indledende faser, når det kreative budskab skal defineres og udformes. Modsat fylder mediebureauet mest når kampagnen skal eksekveres og evalueres på KPI’er. Det kan medføre udfordringer, hvor alle ikke er klædt ligeligt på eller har den samme forforståelse for opgavens præmis, eller helt derud hvor vigtig vidensdeling på tværs glemmes.

  3. Uklarhed omkring den rette budgetfordeling mellem kreativt arbejde og medieudgifter
    • Som annoncør med en samlet pose penge, der skal dække begge poster, kan det virke fjollet at bruge mange penge på medier, hvis ikke du har et budskab der sidder lige i skabet. Lige så fjollet er det dog også at få udviklet et stort kreativt format, hvis ikke der er nok penge til at sikre, at målgruppen faktisk ser det. Hvis ikke vi forsøger at forstå, hvad de enkelte poster kræver hver især, for at skabe den mest succesfulde kampagne, er der øget risiko for at det ender med en skæv fordeling, der ikke kommer det endelig resultatet til gavn.

Hvordan imødekommes det?

Måske sidder du nu og tænker, at du godt kan genkende nogle af ovenstående udfordringer. I det tilfælde er her et par forslag til hvordan de kan imødekommes, som jeg håber at du kan tage med dig videre. 

  1. Involvering af begge parter fra start til slut
    • Hvis det er muligt, bør begge bureauer involveres fra begyndelsen af de indledende overvejelser, så alle samarbejdspartnere er med på opgavens præmisser og vigtigste parametre. Det behøver ikke at betyde at begge bureauer allerede skal sætte gang i det store arbejde, men med involvering af alle parter, bliver det muligt at nuancere opgaven, sætte fælles mål og i fællesskab arbejde mere målrettet derimod.
    • Når kampagnen afsluttes, er det ligeledes vigtigt at dele indsigter på tværs. På den måde bliver alle klogere, og får et fælles fundamentet for det videre samarbejde og mulighed for at anvende de indhøstede erfaringer i det fremtidige arbejde.

  2. Inklusion af forskellige perspektiver og ekspertise
    • Vi er alle gode til noget forskelligt – heldigvis! Derfor er det vigtigt at samle forskellige perspektiver og ekspertise fra begge bureauer for at opnå en synergi mellem det kreative, de mediemæssige muligheder og det mediestrategiske arbejde. På den måde bliver det muligt at betragte opgaven fra et holistisk perspektiv, og sikre den rette fordeling af budgetterne mellem medier og kreativ produktion.

  3. Klar forventningsafstemning om opgavens omfang
    • For at skabe den mest flydende proces, er det en god ide at afstemme hvem der har ansvaret og hvornår. Det er vigtigt at definere, hvem der har det overordnede ansvar for at drive processen i de forskellige faser, så ansvarsfordelingen er tydelig og til fordel for alle. Således undgås unødig irritation mellem bureauerne, forvirrende kommunikation og at vigtige elementer falder mellem to stole.

 

Jeg håber, at dette lille skriv, på en eller anden måde har inspireret dig og givet perspektiver i forhold til den måde du vil tilgå dine samarbejdspartnere fremadrettet.

Hvis du sidder med andre perspektiver, du gerne vil dele eller diskutere, er du altid velkommen til at kontakte Karoline Bruun, Rådgiver.

Google udfaser fire attribueringsmodeller i Google Ads og Google Analytics
We Have A Deal: Europa-kommissionen godkender EU-U.S. Data Privacy Framework