6 tendenser, du bør tænke ind i din SoMe-strategi i 2024

Picture of Sara Rønstrup
Sara Rønstrup
Social Buying Specialist
Picture of Isabella R.

Isabella R.

Content Manager

 
2024 er skudt i gang! Et nyt år er begyndt, ambitionerne er høje, og du er motiveret for at skabe resultater med din SoMe-strategi og tilstedeværelse. 

I en verden, der konstant udvikler sig, kan det være udfordrende at følge med i de trends og tendenser, der påvirker Social Media-billedet. Vi har forsøgt at gøre det mere overskueligt ved at fremhæve de 6 SoMe-tendenser, vi mener du bør tænke ind i din organiske og betalte Social Media-strategi i 2024. 
 

  • Autenticitet skal være en kernetilgang i SoMe-strategien 
  • Længere videoer og det statiske format gør nostalgisk comeback 
  • Integrér SEO ind i din SoMe-strategi 
  • AI på Sociale Medier: Vil målgruppen opleve det autentisk og engagerende?  
  • Optimér kundeoplevelsen med community management 
  • Vigtigheden af kvalitetsindhold i et algoritmebaseret feed 

  

God læselyst 😊 
 

1. Autenticitet skal være et kernetilvalg i SoMe-strategien

I en kaotisk verden, hvor mængden af indhold og nyheder kan være overvældende, kræves det mere end nogensinde, at den enkelte bruger besidder evnen til at navigere i medieuniverset. Dette er især udfordrende for de yngre generationer, hvor op mod 46% af Gen Z føler sig stressede eller angstfulde, ofte eller konstant. Denne kombination har skabt et voksende ønske om autenticitet, som igen i år er blandt de mest betydningsfulde tendenser. Men hvad indebærer autenticitet og hvordan opnås det? Autenticitet refererer til det ægte og personlige, der gør det muligt at forstå personen eller brandet bag indholdet. Men hvorfor er autenticitet så vigtig? 

Det stigende ønske om autenticitet afspejler en generation, der er vokset op i en verden, hvor de har været nødt til at forholde sig kritisk til den kommunikation, de dagligt støder på. Dette har været med at skabe et behov for mere gennemsigtighed og ærlighed fra virksomheder, som hjælper målgruppen med at vurdere, om de ønsker at opbygge en “relation” med brandet bag indholdet. 

Relationsdannelse mellem brands og communities ligner i høj grad alle andre relationer. Vi foretrækker at omgive os relationer, der er inkluderende, inspirerende og ikke kun taler om sig selv med ét formål. Det samme gælder for de brands, vi følger. Følgere ønsker i stigende grad at se autentisk indhold fra virksomheder, da det skaber tillid og troværdighed. Dette er afgørende for dit brand, da det øger engagementet og skaber en ægte forbindelse med din målgruppe.  

Derfor bør autenticitet være en kernekomponent i alle virksomheders SoMe-strategier, som både kommer til udtryk i din organiske og betalte tilstedeværelse på sociale medier. Dette inkluderer alt fra indholdsproduktion og community management til den måde, produkter og services præsenteres på platformene. Hvis du har svært ved at definere din autentiske strategi på sociale medier, anbefaler vi at søge inspiration blandt dygtige kreatører, influenter og brands på platformene. Dette kan være med til at inspirere til, hvordan autentiske relationer opbygges, forbliver relaterbare, og hvordan autentiske interaktioner skaber deres community. 

2. Et nostalgisk comeback til længere videoer og det statiske format 

Efter en periode, hvor der har været stort fokus på korte videoer, ser vi nu tegn på, at der kommer nye formater i spil. Der sker en spændende udvikling inden for længere videoer på sociale medier, og det er derfor værd at overveje, om dette format også skal have en plads i content-planen for 2024. Dette gælder primært for organisk indhold, hvor længere videoindhold er blevet muligt på flere af de sociale platforme.  

Dette betyder ikke, at de kortere videoformater skal nedprioriteres eller er på vej ud. Det indikerer blot, at formaterne udvikler sig, og der vil være større diversitet i typerne af indhold, dit brand kan og bør overveje at udgive til forskellige formål. Til betalt indhold kan de kortere videoer være det bedste valg. 

TikTok har længe positioneret sig som “ikke bare et socialt medie” (i modsætning til Instagram), men som et underholdningsmedie (ligesom YouTube). Vi ser nu, at TikTok har taget endnu et skridt i retning mod yderligere differentiering. I 2023 udgav Paramount Pictures hele “Mean Girls”-filmen til streaming på TikTok. Samtidig ser vi flere vlog-lignende videoer, som “A day in the life of”, der strækker sig op til 10 minutter. Med genoplivningen af videoblog-formatet på platforme som TikTok, ser vi endnu engang et bevis på, hvordan TikTok konkurrerer med underholdningsmediet YouTube.   

De længere videoer er dog ikke den eneste “nye” tendens inden for formater i år. Det nostalgiske, statiske format ser ud til at gøre comeback i 2024. Tiderne, hvor æstetiske stemningsbilleder fik algoritmen til at juble på Instagram, ser ud til at vende tilbage. Og det er ikke kun Instagram, der omfavner dette format igen. Vi ser nu også TikTok integrere muligheden for at lave et slideshow af billeder i form af karruselformatet. Dette gælder på nuværende tidspunkt kun for organiske udgivelser. 

Årsagerne til “comebacket” af det statiske format kan være mange. Men når vi betragter det i lyset af den overeksponering, stress og angst, vi tidligere har talt om, giver det mening. Det statiske billedformat er mere roligt, hvor man som modtager får færre indtryk på kort tid, og hvor man kan swipe frem og tilbage mellem billeder i sit eget tempo.  

Dette opfordrer til at eksperimentere mere med anvendelsen af formater, som hver især har unikt potentiale for at skabe autentisk og relevant indhold. Målsætningen med indholdet bør alt andet lige være med til at afgøre, hvilket format der skal produceres. Men vær åben for at teste nye formater af, i en tid, hvor der sker meget med adfærden og måden vi konsumerer indhold på.   

3. Social Search: Integrér SEO ind i din SoMe-strategi 

For mange virksomheder udgør SEO en afgørende disciplin, hvor både hjemmeside og indhold optimeres med henblik på høj rangering på søgemaskiner som Google. Dette med henblik på at have de bedste forudsætninger for at være til stede, når der aktivt søges efter noget, der kan have relevans for ens virksomheds forretning. Imidlertid har vi de senere år set, at mange også bruger sociale medier i samme henseende. Her får brugerne adgang til informativt indhold og svar på sine spørgsmål på en visuel og autentisk måde.  

I 2022 rapporterede Google, at næsten 40% af Generation Z bruger TikTok og Instagram til søgeforespørgsler frem for Google.2 Denne ændring i måden hvorpå vi fremsøger informationer, er en oplagt mulighed for at integrere SEO i sin SoMe strategi og indholdsproduktion. 

Konkret kan følgende tiltag hjælpe med at opnå en høj søgeordsranking på sociale medier: 

  1. Skab indhold, der besvarer spørgsmål indenfor dit fagområde 
    Lærerigt indhold har gode chancer for at rangere højt og forblive synligt i søgeresultaterne længe efter udgivelsen.  

  2. Inkorporér søgeord i billedtekst og profiltekst 
    Teksten spiller en væsentlig rolle i udgivelsen af dit indhold. Al beskrivende data kan bidrage til at forbedre dit brands synlighed efter publicering. Mens vi tidligere har anbefalet kortfattet tekstindhold for at øge engagementet, ser vi nu en tendens til at indarbejde flere søgeord i form af tekst i “captions“ og på videoindhold.  
     
  3. Undersøg trendende søgeord og skab kvalitetsindhold  
    Hold dig opdateret på, hvad din målgruppe søger efter på de enkelte sociale platforme. Udnyt disse søgeord ved at skabe kvalitetsindhold, som opfordrer til deling og dialog med din målgruppe. 

 

4. AI på Sociale Medier: Vil målgruppen opleve det autentisk og engagerende?  

Generativ AI er et emne, der fanger alles opmærksomhed og er samtidig blevet et interesseområde for mange virksomheder. De forsøger at navigere i en ny hverdag, hvor anvendelsen af AI-værktøjer kan være med til at effektivisere arbejdet. Dette gælder også på sociale medier, hvor AI-værktøjer har skabt en forandring i måden, hvorpå vi genererer indhold til sociale medier, herunder til tekstforfatning, billedredigering og kundeservice. 

AI skal fungere som en støtte til at reducere arbejdsbyrden, gøre opgaverne mere effektive og hjælpe med at opnå de ønskede resultater på sociale medier. Men det store spørgsmål er, om AI-genereret indhold kan leve op til kravene om autenticitet og engagement, som brugerne efterspørger? Og vil brugerne interagere med indholdet, hvis de ved det er skabt af en robot?  

En undersøgelse fra Hootsuite viser, at 62% af forbrugerne er mindre tilbøjelige til at engagere sig med og stole på indhold, hvis det er skabt af et AI-værktøj.

Det er interessant at se, hvordan forskellige generationer har forskellige niveauer af tillid til AI-genereret indhold. Gen Z mener, at de bedre kan skelne mellem ægte og AI-genereret indhold, og de er mere tilbøjelige til at stole på og engagere sig med AI-indhold. I modsætning hertil, er generationer som “Baby Boomers” og Generation X mindre tilbøjelige til at interagere med AI-produceret indhold og vil opfatte det som mindre troværdigt.

TikTok har for nyligt lanceret et mærkat, som gør det muligt at informere brugere, når indholdet er AI-genereret. Meta markerer allerede billeder, der er skabt ved hjælp af deres egen AI-teknologi, men de har netop annonceret, at de fremover vil markere alt AI-skabt billedmateriale. Disse initiativer kan forhåbentligt hjælpe til at skabe mere gennemsigtighed og tillid til anvendelsen af AI-produceret indhold på sociale medier. Det bliver interessant at følge med i denne udvikling.

I 2024 vurderer vi at autenticitet vil skifte fokus. Det handler ikke længere om, hvem (eller hvad) der skaber dit indhold, men om den brandoplevelse, dit indhold skaber for kunden. Føles det rigtigt? Kan brugerne mærke brandet bag? Og forstærker det brandet? Lykkes du med dette, vil det være underordnet om indholdet er skabt af et menneske eller en robot

5. Optimer kundeoplevelsen med community management  

Når vi taler “customer experience”, har vi længe anbefalet sociale medier som en vigtig kanal til at interagere med målgruppen. Som tidligere nævnt, er sociale platforme det ideelle sted for autentiske interaktioner og opbygning af relationer.  

Community management er et afgørende redskab for at forbedre den samlede kundeoplevelse, når målgruppen interagerer med dit brand på sociale medier. Men i takt med at sociale medier er blevet et sted for deling af både positive og negative holdninger, er kommentarsporene i højere grad blevet en risikozone for brands, som forsømmer en oplagt mulighed for at skabe dialog med målgruppen. Dette gælder både for det organiske indhold, men i endnu højere grad for betalt indhold. Med annoncers formål om at nå ud til nye brugere i målgruppen, er det ved første møde ikke sikkert, at brugeren besidder samme opfattelse af dit brand, som du ellers møder fra dine trofaste følgere.  

Konsekvensen ved ikke at prioritere community management vil i bedste fald medføre, at dit brand går glip af chancer for at interagere og opbygge værdifulde relationer med dit community. I værste fald kan det resultere i, udover det nævnte, at din virksomhed fremstår arrogant og ikke autentisk eller at kommentarsporet tager en uheldig drejning man ikke får taget hånd om. At indgå dialog med målgruppen er en oplagt mulighed for at ændre en negativ opfattelse af dit brand.  

Hvis du mestrer dette, vil du bidrage positivt til den overordnede kundeoplevelse og brandopfattelse. Dette er en mulighed, du ikke bør lade gå til spilde.

 

6. Vigtigheden af kvalitetsindhold i et algoritmebaseret feed 

Som vi gentagne gange har påpeget, har adfærden på sociale medier ændret sig, og platformene har fulgt trop. Platforme som TikTok og Instagram har bevæget sig fra et følgerbaseret feed til et algoritmebaseret feed. Brugerne søger ikke længere kun indhold fra venner og brands; de udforsker en bred vifte af interesser og emner, som algoritmen straks kan imødekomme med skræddersyet indhold.  

Netop derfor understreger vi vigtigheden af godt indhold og den betydelige effekt, autentisk indhold har på resultaterne. Dette gør vi, fordi indholdet er afgørende for at definere, hvor stor rækkevidde hver enkelt video eller billede kan opnå. Hvis indholdet matcher det, målgruppen engagerer sig i, vil opslaget sandsynligvis opnå større synlighed.  
 
I det algoritmebaserede feed er det vigtigere end nogensinde at producere relevant indhold af høj kvalitet. Dette med henblik på at informere algoritmen om, at indholdet er værdifuldt og “fortjener” at komme ud med flere visninger. Dette stiller øgede krav til indholdsproduktionen, for hvad er kvalitetsindhold? 

Kvalitetsindhold afhænger selvfølgelig af din målgruppe, platforme og formålet med indholdet. Men tænker du flere af følgende elementer ind i din indholdsproduktion, er du godt på vej til at skabe kvalitetsindhold, som skaber bedste forudsætninger for algoritmen:   

  • Relevans 
  • Engagerende og delbart 
  • Autentisk og ægte  
  • Informativt eller underholdende 
  • Storytelling 
  • Skræddersyet til platformen 

 

Den korte version  

I sammenhæng med de diskuterede tendenser på sociale medier i 2024, er autenticitet et nøgleord, som går igen på tværs af Social Media-discipliner. Autentiske brands er ikke blot ønskværdige, de er afgørende for at opbygge troværdighed, tillid og varige relationer med målgruppen. Dette koncept strækker sig også til algoritmebaserede feeds, hvor autentisk kvalitetsindhold er et kraftfuldt værktøj til at nå længere ud i målgruppen.  

I en konstant udviklende digital verden, er det essentielt for brands at forholde sig til nye funktioner, værktøjer og trends. Her anbefales en pragmatisk tilgang til at udvælge hvilke tendenser, der er relevante for jeres virksomhed og hvad der giver mening i forhold til jeres målsætning. Uanset om det indebærer produktion af længerevarende videoer, optimering af SEO på TikTok eller udnytte AI-værktøjer til indholdsproduktion, er det essentielt at tilpasse de skiftende dynamikker og forblive på forkant med udviklingen af sociale medier. Autenticitet er ikke blot en trend, men en afgørende faktor, der præger fremtidens sociale medielandskab. 

Ønsker du at tale om din virksomheds tilstedeværelse på sociale medier, så kontakt Sara Rønstrup på sr@orchestra.dk 

 

 

Kilder

  • https://www.deloitte.com/global/en/issues/work/content/genzmillennialsurvey.html
  • Business Insider – https://www.businessinsider.com/nearly-half-genz-use-tiktok-instagram-over-google-search-2022-7?r=US&IR=T
  • Hootsuite Social Media Trends 2024 – https://www.hootsuite.com/research/social-trends
CO2-reduktion gennem SEO: Er det muligt?
Klar til fremtidens Google?