For the past 25 years, we’ve been devoted to the science and the craft of building a search engine. We’ve developed completely new ways to search, powered by our latest advancements in Al.
Sådan skriver Google på deres egen blog. Og nu – med de nyeste muligheder inden for AI, som vi ser med f.eks. ChatGPT og samtalebaseret søgning – bager Google på deres seneste add-on til søgemaskinen, deres såkaldte Search Generative Experience.
Men hvad er det? Hvad kan det? Og hvad får det af betydning for, hvordan vi finder information, og ikke mindst hvordan annoncører og virksomheder i fremtiden bliver fundet, når der søges på Google? Det sætter vi herunder under loop, og klæder dig på til, hvad du skal have for øje i dit SEM/SEO arbejde i nær fremtid.
Hvad er Search Generative Experience
Kort fortalt er SGE Googles seneste innovation inden for søgeteknologi. En teknologi der integrerer kunstig intelligens (AI) og samtalesøgekoncepter mhp. at forbedre din søgeoplevelse markant. Specifikt er tilgangen, at din søgeoplevelse skal være mere interaktiv og dialogbaseret. Men lyder det ikke som noget, vi allerede kender fra ChatGPT?
Til dels, men vigtigt at tilføje her er, at SGE ikke bliver en ny platform, ny app el. lign. Google implementerer det i sin eksisterende søgemaskine, og gør det i starten til en drop-down-funktion på platformen, som vi kender den – og giver dig endda muligheden for at til- og fravælge muligheden. Det kan måske være svært at visualisere. Men tag et kig herunder, så giver det lidt bedre mening.
Hvilken betydning får det for, hvordan vi søger?
Nøgleordet er samtalebaseret søgning. Du skal altså ikke nulstille din søgning om og om igen, men kan nøjes med at bygge videre på din eksisterende søgning og gøre Google klogere på, hvad det helt konkret er, du ønsker svar på. Google lægger allerede an til den samtalebaserede tilgang i dag med “People also asked”-funktionen samt deres forslag til relaterede søgninger i søgefeltet. Forskellen på dét er blot, at Google har prædefineret disse, hvorimod SGE giver dig mulighed for at føre en samtale med Google, hvilket gør søgningen langt mere personlig.
Samtidig viser de første tests, at vi skal indstille os på, at få informationerne serveret på en ny måde, der samtænker adskillige Google-elementer – se igen ovenstående billeder. Mere specifikt betyder det, at du kan forvente et kort svar på din forespørgsel (enten i form af en tekstbid eller bullets), regulære søgeresultater til virksomheders sites, shopping-forslag med billeder af produktet, en maps oversigt med pins til steder, hvor du kan finde det, du søger mv. Mange af ovenstående elementer, ser vi allerede inkorporeret i den måde, vi søger på i dag – bare se på billedet nedenfor, der er en simpel søgning på køb planter der ikke kan dø.
Forskellen fra ovenstående og SGE er, at vi forventer at se, at elementerne bliver samtænkt endnu mere, at resultaterne bliver langt mere skræddersyet til din søgning, og at du i samtalen med Google kan udvælge elementer fra søgeresultaterne, som du ønsker at Google går videre med f.eks. “Vis mig flere hængeplanter – både grønne og med blomster”.
Allerede er det blevet bekendt, at Google kommer til at trække mange informationer fra virksomhedernes sider, med det formål at give dig informationen upfront i din søgning, og dermed sparer dig tid på at hoppe rundt mellem forskellige sites. Det betyder også at søgeoplevelsen i højere grad bliver mere personlig og tilpasset den enkelte bruger. Smart for forbrugeren/den søgende. En udfordring for annoncøren og dem der arbejder med hjemmesider. Så lad os tage et nærmere kig på, hvordan SGE kan påvirke søgeresultaterne og trafikken til jeres site.
Hvordan påvirker det virksomheders tilstedeværelse på Google?
Vi kan ikke komme udenom, at SGE får en betydning for, hvordan vi skal tænke tilstedeværelse på Google fremadrettet – og kommer til at påvirke både organiske og betalte placeringer. DNA’et for SGE er at give brugeren svar på sin efterspørgsel på resultatsiden. Derfor gisnes der i høj grad om, at nogle annoncører og virksomheder skal forvente et fald i klikraten, da det vil blive mindre relevant at klikke sig ind på sites, når informationerne leveres direkte på resultatsiden. Det stiller det naturlige spørgsmål: Hvordan kommer min virksomhed til at performe i SGE?
Google holder sine kort tæt. Men med det kendskab vi har, og de tendenser vi ser på Googles resultatside allerede nu, giver vi herunder vores bud på, hvad der bliver vigtigt at have for øje i jeres SEO/SEM arbejde, op til og når SGE bliver en realitet.
SEO – Jeres organiske tilstedeværelse på Google
Vigtigst er, at I bliver ved med at have fokus på jeres site – også selvom at mange informationer forventes at blive givet på resultatsiden. Hvorfor? Jo, fordi Google skal have et sted at trække sine informationer fra, og SEO derfor er afgørende for at Googles funktion virker og giver værdi for forbrugeren. Det forventes derfor, at Google linker til de sites, som den trækker sin information fra. Derfor er det her, I høster jeres Google-credit og genererer klik til sitet. Derudover skal vi ikke glemme, at de gamle “SEO”-resultater stadig forbliver intakte – om end de præsenteres længere nede i indekset under SGEs såkaldte “AI snapshot”.
Mere specifikt er det altafgørende ifm. SGE at I:
- Tilpasser jeres indhold på sitet med et naturligt sprog (et sprog der taler direkte til læseren), og som er let at forstå i en dialogkontekst. Helt konkret betyder det, at det vil gavne at producere indhold, der ikke kun indeholder nøgleord, men også formuleres i en samtalevenlig tone, herunder integrering af relevante samtaleemner og at tænke i svar fremfor beskrivelser. Sådan er det også i dag. Så intet nyt under solen her, men vigtigt at fortsætte med. Du kan læse mere om det her.
- Inkorporerer billeder og videoer. Google har selv været ude at sige, at visuelle elementer bliver relevante i forbindelse med SGE. Så sørg for at underbygge og/eller udbygge jeres indhold på hjemmesiden med billeder og videoer.
- Strukturerer jeres data ved at opmærke jeres indhold på jeres hjemmeside. Struktureret data (også kaldet schema markup) gør det nemmere for Google at forstå jeres indhold på hjemmesiden, og hjælper jeres indhold med at blive vist i mere relevante søgninger. Det er heller intet nyt, at dette bør være en prioritering i jeres SEO-arbejde for at få det optimale output ud af jeres arbejde. Men har man ikke haft fokus på det før, bliver det i høj grad vigtigt at have fokus på nu.
Derudover ved vi, at det ikke nødvendigvis er de samme søgeresultater, der performer godt i dag, der kommer op i AI snapshot’et. Det betyder at nyt indhold (artikler mv.) vil have lettere ved at blive vist.
SEM – Jeres betalte tilstedeværelse på Google
Lad os først og fremmest slå fast, at Google tjener stort på virksomhedernes betalte tilstedeværelse. Betalte annoncer står for størstedelen af Googles omsætning. Derfor vil det være usandsynligt, at Google skaber dårlige forudsætninger for dem, der lægger annoncekronerne. Vi kan derfor roligt forvente, at betalte annoncer kommer til at blive en del af SGE resultaterne i større eller mindre grad, afhængig af typen af søgning. Den seneste rapport over annoncernes placeringer, med SGE-funktionen slået til, viser at:
- 51% blev vist over SGE-funktionen.
- 49% blev vist under SGE-funktionen.
Men fra et indkøbsteknisk perspektiv, kommer SGE til at udfordre status quo ift. hvordan vi opsætter søgeordskampagner på annoncesiden. På normalvis, målretter vi søgeord med en overvejende klar intention fra brugeren, men idet brugeren via SGE kan bygge videre på sin søgning og personliggøre den ned til mindste detalje, skabes der et ekstra lag af kompleksitet til intentionen – og deraf udvælgelsen af søgeord/søgefraser.
Derfor kommer vi med høj sandsynlighed til at:
- Se en større konkurrence om placeringerne, hvilket kan presse klikpriserne op.
- Skulle tænke anderledes i opbygningen af søgeordskampagner.
- Drage mere nytte af dynamisk annonceringsteknologi, hvor annoncerne tilpasses brugerens specifikke søgeforespørgsler.
Intet er slået fast med syvtommersøm, men vi kan blot konstatere at Google så småt begynder at rykke på deres udrulning af SGE i Europa – og det vil i større eller mindre grad påvirke virksomheders tilstedeværelse og annoncering på Google.
Er du interesseret i at vide mere, eller blot ønsker at tjekke op på, om jeres SEO/SEM arbejde er gearet til de ændringer, der står for døren? Så kontakt enten vores Head of Paid Search, Rasmus Christophersen, rjc@orhcestra.dk eller Head of SEO, Maria Ejstrup, me@orchestra.dk.