Det etiske medieregnskab 2023

Ligesom de forrige 5 år offentliggør vi igen i år vores etiske medieregnskab, hvor vi sætter tal på alle transaktionsrelaterede indtægtstrømme til bureauet. Disse indtægter indgår i den samlede bonuspulje, som vi afslutningsvis deler med vores kunder, og det er vores håb og opfordring, at flere mediabureauer vil vise samme gennemsigtighed omkring bureauindtægter forbundet med mediaindkøbet.

I Orchestra indkøbsfællesskabet bliver alle indtægter forbundet med medieindkøbet gjort op og sammenholdt med driftsomkostninger, og overskuddet deles herefter i fællesskabet. Målet er at skabe 100% transparens, idet vi mener, at denne åbenhed er nødvendig for at sikre et tillidsfuldt samarbejde med vores kunder.

Medierelaterede pengestrømme 2023

Som det fremgår af nedenstående figur og tabel udgør de medierelaterede pengestrømme i 2023 knap 12,5 mio. kr. Beløbet størrelse afhænger helt generelt af det samlede aktivitetsniveau på tværs af indkøbsfælleskabet og derudover af fordelingen mellem de forskellige mediegrupper, hvor der i 2023 har været tale om ret store forskydninger i omsætningen indenfor mediegrupper hos os.

Af nedenstående tabel fremgår pengestrømmene fra medierne til Orchestra. Vi har delt dem op på godtgørelser og kontrantrabatter splittet ud på de mediegrupper, der udgør den største andel – tv og digitalt – samt en gruppe for øvrige medier.

Der er som nævnt sket relativt store forskydninger i mediegruppernes andele af indtægterne i 2023 ift. 2022, hvor det særligt er bemærkelsesværdigt at indtægterne fra tv-medierne er faldet. Det skyldes flere faktorer, hvoraf en af de afgørende er kundesammensætningen hos os. Hver gang nye kunder indtræder i indkøbsfælleskabet, vil der være forskydninger tilknyttet den enkelte kundes behov indenfor mediegrupper. Dertil afspejles markedstendenser naturligvis også i dette regnskab – og dermed ser vi, at pengestrømme flytter fra flow-tv mod de digitale kanaler og andre mediegrupper.

Modsat tendensen om nedadgående omsætning og deraf indtægter fra tv-medierne, ser vi den største vækst på digitale medier. Brydes det endnu mere ned kan vi konstatere, at det i særlig grad er digital video, der vækster – en naturlig aftager, når traditionel tv falder.


Udover de anførte pengestrømme på 12,47 mio. kr. fra medierne indgår annoncør-fees, mediadifferencer og alle driftsomkostninger i det samlede regnskab for Transparency. Det samlede regnskab gennemgås 2 gange årligt med et kundebaseret Advisory Board og med Deloitte for bordenden. I 2023 endte vi med et overskud til deling i indkøbsfællesskabet på 2,17 mio. kr.