Årets CMO Michala Svane: “Det ville jeg gerne have gjort mere i 2019”

Picture of Thomas Huniche Sterndorff
Thomas Huniche Sterndorff
Direktør & Senior Partner

Tivolis Senior Vice President, Sales & Marketing Michala Svane blev i starten af året hædret som årets CMO af Dansk Markedsføring.

I et skarpt felt af Morten Boye fra Carlsberg, Per Christiansen fra Kayak/Momondo, Lars Christian Lund fra 3Shapes og TV2’s Jacob Weinreich blev Michala Svane især anerkendt for den digitale transformation og de bedste regnskabsresultater i Tivolis historie. Juryen består af 12 kompetente medlemmer fra toppen af dansk marketing.

Michala Svane og Tivoli har de seneste 4 år været kunde hos Orchestra og vi tillod os derfor at spørge Michala, på baggrund af udnævnelsen, om 2019 så kun har budt på fremgang og rigtige valg hele året igennem.

Med et smil på læben gav Michala os et indblik behind the scenes hos årets CMO, som viser en hverdag hvor der ikke altid er tid til alt det, man gerne vil nå.

Michala nævner specielt to ting, hun gerne ville have dyrket mere i 2019.

1. Bruge mit netværk mere
”Både det officielle og det uofficielle. At tage sig tid til at mødes i mine netværk og lære at sparre med de dygtige mennesker, der sidder i dem. Det vil jeg gerne gøre endnu mere af. Men det har knebet med tiden, det gør det jo for det meste. Jeg har desværre heller ikke deltaget i mange konferencer – kun som taler. Men jeg synes, at det kan være en stor inspiration at lære af andres erfaringer.”

2. Tage tid ud til at se længere
”I en travl hverdag, der kan være præget af mange møder, budgetter og til tider uforudsete henvendelser, kan man ofte miste evnen til ikke bare at tænke på den næste sæson, den næste kampagne – men at tænke flere år ud i fremtiden. Hvor bevæger gæsternes ønsker og behov sig hen, hvordan udvikler mediebilledet sig og hvordan sikrer vi, at vi fortsat har de rigtige produkter, oplevelser og kompetencer til ikke bare at følge med udviklingen, men være skridtet foran. Der håber jeg, at jeg får taget mig tiden til at kunne sikre, at strategien vi følger, løbende bliver justeret og udviklet.”

 Selvom livet som CMO er travl og begrænser mulighederne for at nå det hele, tager Michala de op- og nedture det kan medbringe som en læringsproces:

”Jeg er ikke typen, der går rundt og bruger så mange kræfter på at ærgre mig. Man er nødt til at træffe valg og fravalg – ofte med en række usikkerheder involveret. Jeg fokuserer på at få det bedste ud af de valg jeg træffer og har truffet. Og så have evnen og viljen til at følge op og korrigere, hvis vi bliver klogere hen ad vejen.”

Michala Svane blev den 20. januar udnævnt som Årets CMO på baggrund af de resultater hun har skabt for Tivoli i 2019. Juryen har har med valget af Michala Svane “lagt vægt på det lange seje træk med at skabe resultater, hvor marketing beviseligt har haft en betydelig impact på både top og bundlinje”.

Nyt i mediemarkedet februar 2020
Er du A- eller B-kunde hos dit mediabureau?