Nyt i mediemarkedet februar 2020

Picture of Martin Grøn
Martin Grøn
Head of Print/OOH

Med fødderne solidt plantet i 2020 har vi kradset i overfladen på de mange nyheder og ændringer vi ser omkring os i mediemarkedet. Samarbejdetsstoppet mellem Discovery og YouSee har været på alles læber de sidste mange måneder, og vi mærker også her hvordan det skaber ændrede dynamikker blandt brugerne. Hvordan dette har betydning for tv-seningen fremover bliver spændende at følge med i.

Herunder kommer som vanligt et hurtigt overblik over hot topics i mediemarkedet, hvor vi blandt andet kommer forbi YouTube, influencer marketing og metroannoncering.

Du er naturligvis altid velkommen til at hive fat i os for uddybning af emner.

God fornøjelse!

Channel Factory

Channel Factory er en ny virksomhed, der arbejder med optimering af Youtube-indkøb. Optimeringen sker på baggrund af customized whitelists, som skal gøre kundens tilstedeværelse på YouTube endnu mere brand safe, hvilket også medfører højere kvalitetsvisninger af kundens annoncer. Dette er endnu ikke en service YouTube (Google) kan tilbyde på nuværende tidspunkt. Vi er pt. i færd med at teste Channel Factorys whitelists af, og ser frem til at kunne evaluere på dette.

Influencer marketing

En populær dansk influent er blevet tiltalt for skjult reklame og skal nu i retten. Det kommer efter fire unavngivne influenter i sensommeren blev politianmeldt for skjult reklame på sociale medier, og 10 influenter fik en advarsel. Det er første gang, der rejses tiltale i en sag hvor en influent er blevet politianmeldt, og det vides endnu ikke om de resterende tre influenter skal i retten.

I tråd med Orchestras transparens-filosofi er det af højeste vigtighed for Orchestras influentafdeling, at influentkampagner er grundige og veleksekverede såvel som troværdige og gennemsigtige. Vi er specialister i at rådgive både kunder og influenter omkring markedsføringslovens forbud mod skjult reklame, og vi er altid opdateret på Forbrugerombudsmandens retningslinjer for synlig, korrekt reklamemarkering.

Programmatic

Google annoncerer at de inden 2022 blokerer 3.parts tracking (cookies) i deres Chrome-browser. De følger således Safari og Firefox i deres iver for at sikre, at web-brugeres færden online ikke deles med en tredjepart. Der spekuleres i om denne offentliggørelse hermed markerer det endelige dødsstød for tredjeparts-cookien. Forhåbentligt betyder det, at der sættes skub i udviklingen af nye, samt mere pålidelige, målretnings- og målemetoder, som også tilgodeser brugernes ret til privacy online.

Outdoor – Metroen

AFA har i denne uge åbnet for salget af bannere og perrondøre på den nye Cityring (M3). Det er endnu ikke muligt at køre digitale kampagner på den nye Cityring, så indtil videre afvikles digitale kampagner i Metroen stadig kun på de oprindelige skærme på M1+M2.

Discovery 2020

Fra årsskiftet har Discovery og YouSee stoppet deres samarbejde, hvilket betyder at man som YouSee-kunde ikke længere kan se Discoverys kanaler. For Discovery har det haft den konsekvens, at deres distribution cirka er halveret. Der vil sandsynligvis være flere brugere der skifter fra YouSee til andre udbydere i løbet af året, når de opdager, at de ikke kan se OL, fodboldlandskampe eller andet Discovery-indhold hos YouSee. Således kan billedet forbedres en smule for Discovery over året, men uanset hvad er det et markant mindre Discovery, vi ser på flow-tv. Til gengæld har de massivt fokus på D-Play som vækster.

TV-markedet

Når vi ser på januar måned de seneste 3 år, er den kommercielle PUT (People Using Television) faldet med 5 minutter fra 2018 til 2019 og fra 2019 til 2020 er den faldet med 2 minutter. De danskere, der ser flow-tv, konsumerer således fortsat 1 time og 45 minutters tv dagligt.

Målgrupper, der mister seere på flow-TV.

Andelen af befolkningen, som har fravalgt flow-tv i 2019, er steget fra 10,5% i januar til 13,9% i december – en stigning på 3,4 %-point, hvor stigningen kun lå på 1,1 %-point i 2018. Når vi medtager Discoverys situation må vi forvente at endnu flere vil vælge flow-tv fra for at søge en streaming-løsning i stedet. Det vil gøre det endnu sværere at ramme særligt de unge målgrupper på flow-tv.

Hvor effektivt er dit website?
Årets CMO Michala Svane: "Det ville jeg gerne have gjort mere i 2019"