Hvor effektivt er dit website?

Picture of Michael Bach Elkjær
Michael Bach Elkjær
Performance Director

Gør dit website sit job ordentligt? Tiltrækkes den rigtige trafik, konverterer kunderne mod de rette konverteringsmål og får besøgende svar på deres spørgsmål?
Det er let at teste, hvor godt dit website fungerer – og om det opfylder sit formål, som en vigtig marketingplatform.

I september oprettede vi en ny performance-afdeling i Orchestra, som har fokus på performance marketing – blot med et ønske om at se optimeringsideologien i et mediebureauperspektiv. Her vil vi have fokus på  iterative optimeringsprocesser, teknisk implementering og generelt forstå en større del af consumer journey i kundernes egne organiske universer.

Websitet er én af de primære organiske kanaler, som virksomheder har og benytter. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på netop denne kanal i marketingsammenhæng.

Som mediebureau skal vi i samspil med vores kunder have endnu flere indsigter i deres website, så vi i højere grad kan optimere mod reel forretningsværdi og vigtige mikrokonverteringer, som assisterer vores makrokonverteringer – mere om det en anden gang!

Her og nu vil vi fokusere på tre indikatorer for, hvor godt dit website fungerer.

1. Er din bounce rate under 25% på dine produktsider?

En hurtig måde, at se hvordan besøgende oplever dit website, er at se på afvisningsprocenten i Google Analytics. Bounce rate fortæller dig, hvor mange af dine besøgende, der forlader dit websites forskellige sider – uden at interagere eller gå til en ny side.
Du skal især være opmærksom på startsiden, landing pages og produktsider.

Bounce rate er dog ikke altid et udtryk for dårlig kvalitet af trafik eller dårligt content på siden. Der kan være helt naturlige årsager til, at dine brugere klikker sig ud. En kontaktside kunne være et godt eksempel. Her vil du måske gerne være kort og præcis.
Men upåagtet formål, bør du foretage analysen, og herefter agere på uhensigtsmæssige frafald.

2. Er det reelt din primær målgruppe, som besøger og interagerer med dit website?

I Google Analytics kan du danne dig et overblik over målgruppeprofiler og deres adfærd på dit website. Adskiller profilen sig fra dine strategiskudvalgte målgrupper, så må du kigge ned i målgruppens søgeadfærd og bevægelse på dit website (heat maps og user funnels) for at sikre dig, at dit brand præsenterer sig hensigtsmæssigt over for dine målgrupper.

Er du ved at redefinere dit brand, kan det være helt naturligt at dine målgruppeprofiler er skæve.
Har du dog søgeoptimeret dit website, vil den organiske trafik normalt ikke være din udfordring. I vores optik, så bør din søgeordsanalyse være navigation for alt dit indhold – både annoncer, posts, nyhedsbreve og indhold på dit website. Alt hænger sammen, og det vil med sikkerhed skabe mere kontinuitet i din kommunikation og samtidig gavne din SERP (din placering i et søgeresultat).

3. Sikrer dit website, at du “ranker” bedst muligt i organiske søgninger på Google?

Hos Orchestra arbejder vi med optimerings- og overvågningsværktøjer og hjælper dig gerne med at tracke din organiske placering i Google. Vi vil vise dig, sort på hvidt, hvor godt dit website fungerer, og hvad du skal forbedre for at få endnu bedre resultater.

Ønsker du at høre mere om vores SEO-ydelse, processen, leverancen og ikke mindst om, hvordan vi skaber den bedste forklaringssammenhæng mellem betalte medier og organisk optimering, er du velkommen til at kontakte Per A. Knudsen, Strategy Director, på pk@orchestra.dk

Rigtig god fornøjelse med arbejdet.

Note: En mere uddybende definition af bounce rate ses her.

 

 

Et medieetisk kodeks
Nyt i mediemarkedet februar 2020