Carlsberg Byen har endnu en gang succes med influentdrevet lanceringskampagne

Picture of Cecilia Fahlström
Cecilia Fahlström
Head of Content

Da Carlsberg Byen i april skulle lancere en række nye luksusboliger på toppen af den fredede bygning Mineralvandsfabrikken, var ønsket at gøre opmærksom på projektet gennem en anderledes marketingindsats med nytænkende tilgang.

Den fredede bygning Mineralvandsfabrikken, hvor der for 100 år siden blev skrællet et utal af appelsiner, står i dag renoveret og transformeret af arkitekten Dorte Mandrup. Med respekt for den gamle industribygnings historie og særpræg er der på toppen opført nye boliger i to plan, med køkkener i stål og marmor, originale betonbjælker og egetræspaneler. Ganske atypisk “normale nybyg-lejligheder”, men helt i respekt med Mineralvandsfabrikkens ånd.

Disse unikke boliger fortjente givetvis en unik og nænsomt kurateret marketingkampagne.

Carlsberg Byen havde i 2018, som de første i projektsalgsbranchen, succes med at invitere en anerkendt influent ”indenfor” til et længere ambassadørsamarbejde, som en del af en strategi mod et højere kvalificeret kendskab blandt især kvinder i hovedstaden. Kampagnen dengang var en succes, og derfor var Carlsberg Byen ikke nervøse for at række ud til os med et ønske om endnu en gang at engagere en dygtig influent.

Tilgangsvinklen denne gang skulle dog være anderledes: I stedet for at invitere influenten til at bo i en færdig lejlighed, skulle denne være en del af tilblivelsesprocessen af lejligheden, mens stilladser omgav Mineralvandsfabrikken, og tøjkravet var sikkerhedssko, neongul vest og hjelm. Med indsigten i, at mange Københavnere downsizer og flytter til færre kvadratmeter, når de investerer i nybyg, var målsætningen at fremhæve vinkler på innovativ, multifunktionel og pladsbesparende indretning i et moderne hjem.

Carlsberg Byen ønskede at etablere kontakt med indretningsarkitekten Sif Steendahl Grandorf, der udover at være kendt fra tv også er en dygtig og passioneret historiefortæller på Facebook og Instagram, hvor hun har et stort og engageret publikum.

Orchestra bistod med den initierende kontakt, dialog og projektudvikling, der efter en række succesfulde møder blev til kontraktforhandling, udvikling af contentplaner og senere (sideløbende med den øvrige annoncehåndtering) den overordnede kampagnerådgivning og -håndtering.

  • Kendt kendt fra TV2-programmet Nybyggerne og Go’ Morgen Danmark, hvor hun er fast indretningsekspert
  • Uddannet folkeskolelærer
  • Selvstændig interiørdesigner og gør-det-selv-kvinde med sin virksomhed LeSifre Design
  • Forkærlighed for genbrug, storskrald og upcycling
  • Instagram: 52.200 følgere
  • Facebook: 4.300 følgere

Sif Steendahl Grandorf blev ikke kun engageret som Carlsberg Byen-ambassadør i kampagneperioden, men havde også til opgave at indrette Mineralvandsfabrikkens prøvelejlighed, der ved samarbejdsperiodens start netop havde fået sidste touch af håndværkerne, og nu stod tom og klar til indretning. Valget af Sif var et match på alle de rigtige parametre (målgruppe, engagement, content m.m.) men også en udfordring, da det krævede mod og store mængder tillid at lægge indretningen af en af Carlsberg Byens hidtil mest unikke lejligheder i fremmede hænder.

Sif Steendahl Grandorfs ambassadørrolle og projektansættelse indeholdt følgende opgaver:

  • Indretning af hele lejligheden, herunder også udvælgelse af alle møbler, inventar og pyntegenstande og indgåelse af aftaler med leverandører
  • Bygning af to stk. custom møbler, der skulle fremhæve det positive ved small living og det, at indrette sig med multifunktionelle møbler
  • Posts på egne platforme (IG posts, IG stories, IGTV og Facebook-side)
  • Medvirken i native-artikel udgivet hos Politiken
  • Medvirken i 3 stk. videoer udviklet af ekstern producent (også projektledet af Orchestra) til brug på Carlsberg Byens egne sider (website samt sociale medier) og til brug som betalt annoncering på Facebook, Instagram og YouTube.


Sif Steendahl Grandorf tog fra dag 1 sine følgere med behind the scenes i hendes arbejde. Dagligt blev der delt Instagram stories med indblik i alt fra tankerne bag funktionel indretning i lejligheden til værktøjsfif og fræseteknikker. Derudover holdt Sif sig ikke tilbage med at fortælle om hendes kærlighed til Carlsberg Byens historie og den bydel, hun var så stolt af at få lov midlertidigt at kalde sin arbejdsplads. Dette mix af konkrete indretningsfaglige indspark krydret med personlige historier og hverdagsglæder, mens lejligheden dag for dag tog form, gjorde, at Carlsberg Byen på en naturlig og afmystificeret måde blev præsenteret i tusindvis af danskeres bevidsthed. Hver dag. Over mange uger.

Kampagneresultaterne taler for sig selv.
Med mere end 2.2 mio. eksponeringer og dertil 15.000+ engagements på Sifs Instagram- og Facebookposts, har kampagnen performet yderst tilfredsstillende. Hertil kommer performance fra øvrige betalte medier samt native-samarbejdet, der tilsammen har sørget for at bakke indsatsen op med trafik og kendskab.
På de kvalitative parametre vurderer vi, at Carlsberg Byen har formået at italesætte både den nye bydel og Mineralvandsfabrikkens lejligheder i øjenhøjde til en målgruppe, der ellers via andre medier kan være svær at nå. Gennem den længerevarende indsats har vi udgivet relevant indhold i øjenhøjde med målgruppen, hvormed vi har fundet en indgangsvinkel til at skabe italesættelse af og kendskab til et emne, der ellers er tungt at kommunikere.

Fotograf og klipper: Joakim Sass Züger
Koncept og art direction: Allan Torp

Etikken har aldrig været vigtigere
Er recession en trussel mod objektiv rådgivning?