Formålet var at skabe synlighed og engagement omkring årets tematik; Styrk Verdens Piger. Udfordringen var dog, at danskerne bliver bombarderet med budskaber om nød og elendighed, så det traditionelle indsamlingsbudskab måtte vendes på hovedet.
Målgruppe
Danmarks befolkning 18+
Mediestrategi
Strategien var at skabe et lyserødt webshopunivers, hvor produkterne ved første øjekast ligner en hvilken som helst webshop, der sælger nuttede produkter. Kun ved nærmere eftersyn, kunne man se, at beskrivelserne af produkterne, fortalte den brutale virkelighed for verdens mange udsatte piger, f.eks. “Denne yndige kjole i prinsessesnit er brudekjolen, enhver barnebrud drømmer om”.
Som led i strategien valgte vi at oprette en Facebook-side, hvor der kun i afsnittet ”om” stod, at det var Danmarks Indsamlingen, der stod bag. Dette gjorde vi for at skabe engagement gennem en kalkuleret shitstorm.
Resultater
Kampagnen gav følgende resultater:
Rækkevidde på 862.717 unikke personer
2.899.679 visninger
317 videovisninger
171.609 antal sete minutter
26.240 unikke klik til webshoppen
4.520 reaktioner
4.775 kommentarer og 1.070 delinger
365 involveringer på opslagene
Den kalkulerede shitstorm resulterede i masser af omtale og presse, bl.a. i Shitstorm på P1, Nationen!, Markedsføring.dk og på sociale medier; både Girl Shop’s egen side men også i kommentarfelterne hos brugerne der delte kampagnen. Kampagneindsatsen resulterede i, at Danmarks Indsamling opnåede det største niveau af engagement, de havde set nogensinde.
Vil du vide mere?
Anne Stokholm Director & Partner (+45) 23 49 11 37 as@orchestra.dk