TryghedsGruppen
Otte principper for ansvarligt kampagnearbejde
![tryghedsgruppen tryghedsgruppen](https://orchestra.dk/wp-content/uploads/elementor/thumbs/864a85fc-81c2-48e4-9e0e-82c1974a379e-qxc88w0dvxh6qzmi1xoti63vyjxymfx60llj0507ew.jpg)
Baggrund
TryghedsGruppen, der driver TrygFonden og er hovedaktionær i forsikringsselskabet Tryg, ønsker at sikre, at de penge, de bruger på kampagner, ikke støtter rabiate, yderliggående stemmer eller lander i lommerne hos mennesker, der gør verdenen mere utryg. De ønsker heller ikke at støtte tobaksindustrien, og i vid udstrækning heller ikke tech-giganterne.
Morten Jakobsen, kommunikationsdirektør i TryghedsGruppen, udtaler til Mediet Markedsføring: “Udover at vi vil skabe forandring og større tryghed i verden, så skal vi også være opmærksomme på, at vi selv har et samfundsansvar og selv agerer ud fra det. Og det handler også om, hvordan vi gennemfører vores kampagner på en god måde”.
“Eksempelvis gør vi meget for børn og unges trivsel, og vi kører et program med fokus på rammerne om vores demokrati og institutioner, men når vi bruger penge hos Meta, peger det i en anden retning, fordi børn og unges mistrivsel blandt andet skyldes sociale medier og traditionelle mediers forretning forsvinder blandt andet grundet Meta og Google, der overtager deres annoncekroner.”
Med det som afsæt har vi hjulpet TryghedsGruppen med at udarbejde otte principper for ansvarligt kampagnearbejde.
Principperne sikrer ikke bare gode og tydelige rammer for TryghedsGruppens arbejde med kampagner fremadrettet, de er også med til at inspirere andre brands til at følge trop på ansvarligheden.
Tilgang
TryghedsGruppens otte principper tager højde for de etiske, samfundsmæssige og miljømæssige aspekter af kampagnearbejdet. Principperne favner fire centrale fokusområder af kampagnearbejdet, som tilsammen skaber en helhedsorienteret tilgang:
- Ansvarlige samarbejdspartnere
- Ansvarlig kommunikation
- Ansvarlig brug af media
- Ansvarlig brug af platforme og data
De fire fokusområder sikrer, at der tænkes ansvarligt i alt fra, hvilke bureauer og leverandører der samarbejdes med, til hvordan kampagnemateriale udtænkes, udvikles og produceres over til distributionen af kampagnen via betalte mediakanaler og egne platforme.
Resultatet
Baseret på en længere proces med faglige og etiske indspark og overvejelser, er TryghedsGruppen nået frem til otte principper, som er vedtaget og gjort offentlig tilgængelig.
TryghedsGruppens otte principper for ansvarligt kampagnearbejde:
- Vi arbejder på at begrænse vores kampagneaktiviteters klimaaftryk.
- Vi stiller krav til, at vores samarbejdspartnere i kampagnesammenhæng – bureauer, produktionsselskaber osv. – ikke samarbejder med tobaksindustrien og generelt agerer ansvarligt.
- Vi har fuld kontrol over, hvilke medier vi indrykker betalt kampagnekommunikation i.
- Vi prioriterer indrykning af betalt kampagnekommunikation hos publicistiske medier, hvis vi kan ramme målgruppen der. Det gør vi for at understøtte demokrati og almen oplysning.
- Vi begrænser indrykning af betalt kampagnekommunikation hos tech-giganterne, og vi afsøger løbende mulighed for at finde alternativer.
- Vi gør det tydeligt for modtageren, når der er tale om betalt kampagnekommunikation.
- Vi udvikler kampagnekommunikation, der er inkluderende, og som afspejler diversiteten i samfundet.
- Vi kan bruge AI-genereret indhold i kampagnekommunikationen, når vi skaber fiktive situationer – men som udgangspunkt ikke, når vi fortæller om virkelige personer/situationer.
Læs mere om de forskellige principper ved at klikke her.
Med disse principper kommer TryghedsGruppen blandt andet til at arbejde på at begrænse deres kampagners klimaaftryk, stille krav til at samarbejdspartnere ikke må samarbejde med tobaksindustrien, og så vil de have fuld kontrol over, hvilke medier de indrykker kampagnekommunikation i.
Perspektiv
78% af de marketingansvarlige forventer, at ansvarlighed i markedsføring bliver en integreret del af deres hverdag inden for de kommende år (kilde: Orchestra & Norstat, April 2024). Principperne for ansvarlig markedsføring er et værktøj til at bringe ESG-begrebet ind i en marketingkontekst. De kan både anvendes som et internt styringsredskab og som et kommunikationsværktøj til omverdenen. Den interne forankring såvel som den eksterne transparens har været vigtigt for TryghedsGruppens arbejde med de otte principper.
Kilde: Mediet Markedsføring
Vil du vide mere?
Sandra Olsen
Strategy Director & Partner
+45 29 91 82 80
sol@orchestra.dk