Med SEO er vores fornemmeste opgave at være med til at styrke virksomheders digitale tilstedeværelse. Dog er det ikke nogen hemmelighed, at anvendelsen af digitale teknologier og internettet, på grund af deres betydelige elforbrug, også bidrager til en markant udledning af CO2.
Vi har undersøgt mulighederne for, om man på nogen måder kan sætte SEO og miljøbevidsthed i sammenhæng med hinanden. I dette indlæg finder du nogle af de findings, vi har gjort, med overvejelser og konkrete tips til arbejdet med dem.
Hvor meget udleder vi egentlig digitalt?
Inden vi dykker ned i, hvad man kan gøre for at reducere udledningerne fra sin hjemmeside, er det måske meget rart lige at få nogle tal på, hvorfor det overhovedet er et emne, vi tager op. For man kan jo fristes til at spørge om, hvor galt det egentlig er med vores digitale udledninger – om der ikke er så mange andre områder, hvor det er vigtigere at sætte ind?
Kigger vi på tal fra tænketanken The Shift Project var de digitale teknologier i 2019 ansvarlige for ca. 4% af verdens samlede udledninger. Det lyder måske ikke af meget – men er faktisk nogenlunde det samme som hele verdens samlede flytrafik.
Dét alene kan jo selvfølgelig være grund nok, til at man som virksomhed vælger at kigge ind i, hvad man selv kan gøre for at reducere sin digitale klimapåvirkning. Og hvis man kan slå to fluer med ét smæk og forbedre både sin SEO-performance og reducere sin miljøbelastning – er det så ikke win win?
Lad os se nærmere på, nogle af de konkrete initiativer, vi kan tage…
Hvordan kan SEO være godt for klimaet?
Skåret helt ind til benet, kan vi overordnet sige at, for at gøre vores hjemmeside mere miljøvenlig indebærer det som udgangspunkt:
- At hjemmesiden drives af bæredygtig og grøn energi
- At vi aktivt sikrer, at brugerne ikke spilder unødig meget elektricitet på at lede efter det, de søger.
Det første kan virke en smule fjern fra vores konkrete SEO-arbejde. Ikke desto mindre, er det svært at komme udenom hele baggrunden for, hvordan vi driver vores hjemmesider i denne her sammenhæng.
Uden at blive alt for teknisk, hænger det sådan sammen, at langt de fleste af vores hjemmesider er tilgængelige gennem en hostingtjeneste, som ”opbevarer” hjemmesiden på eksterne servere. Det giver os en masse tekniske fordele. Men det betyder også, at vi lægger en stor del af ansvaret for vores udledning i andres hænder.
Når vi vælger, hvem der skal hoste vores hjemmeside, kan vi derfor være opmærksomme på:
- Har udbyderen ét eller flere datacentre? Hvis indholdet på din hjemmeside kan leveres af en server, som er tæt på brugerne, vil det mindske mængden af data, der skal sendes over internettet. Det vil samtidig forbedre indlæsningshastigheden for hjemmesiden.
- Drives disse datacentre af vedvarende energikilder eller fossile brændstoffer? Datacentre kræver enormt meget strøm, så det er ikke helt uden betydning, hvor de får deres strøm fra.
- Andre faktorer som klimakompensation for udledning samt i hvilket land datacentrene er placeret, kan også spille en rolle. Lande med højere energipriser vil sandsynligvis have højere CO2-udledning pr. kWh.
Bevæger vi os lidt nærmere sammenhængen med SEO, er arbejdet mod effektive sider med godt indhold mere velkendt. For at reducere udledningen af CO2 gennem vores SEO-arbejde kan vi derfor have fokus på:
- Optimering af hjemmesidens hastighed
Vi kan reducere antallet sider på vores hjemmeside – Vi kan reducere antallet af sider (url’er) på vores hjemmeside – blandt andet ved at undgå overflødigt indhold. - Reduktion af filer og skrift
Ved komprimering af vores billeder og video, kan vi reducere størrelsen på filerne, som vil have en positiv effekt på både hjemmesidens hastighed og strømforbruget.
Med skrifttyper kan vi forbedre ydeevnen på vores sider ved at vælge almindelige standardfonts, samtidig med at undlade overdreven brug af fed skrift og store skriftstørrelser. Det vil samtidig bidrage til en mere effektiv og behagelig læseoplevelse for vores brugere. - Hjemmesidens design
I samarbejde med udviklere kan vi sikre, at der ikke findes unødvendig kode, plugins, CSS og JavaScript på vores hjemmeside. Dertil kan vi med UX skabe de bedste betingelser for en god brugeroplevelse, så man ikke behøver at bruge mere tid end højest nødvendigt på vores hjemmeside.
- Skrive indhold af høj kvalitet
I SEO ser vi altid gerne have, at brugerne kan finde præcis dét de søger på vores hjemmeside. Det er godt for vores placeringer i Google – men det er faktisk også godt for begrænsningen af CO2-udledningen. For finder brugerne lynhurtigt det, de skal bruge, så behøver de ikke at lede videre på andre hjemmesider – og udlede mere CO2.
Det kan være udfordrende at finde den ideelle balance mellem optimal performance og CO2-reduktion. Vi står over udfordringer, hvor vi skal vurdere, om vi vil øge synlighed og ydeevne med mange url’er, velvidende at det sandsynligvis vil medføre øget udledning.
En anbefaling er derfor at overveje, om det ene prioriteres højere end det andet: Vil I, for eksempel, ofre ydeevnen for at mindske CO2-udledningen, eller er der måske en kompromisløsning, hvor begge aspekter adresseres?
Så hvor meget kan vi egentlig reducere forbruget?
Det er stadig svært at sætte præcise tal på, hvor meget vi egentlig kan reducere vores udledning ved at inkludere de oplistede overvejelser og tiltag i vores arbejde.
At tænke klima ind i vores marketing- og mediearbejde er stadig nyt for mange af os. I Orchestra har vi stadig større fokus på, hvordan vi kan tænke miljøbelastning og CO2-aftryk ind i vores rådgivning. SEO er et eksempel på et område, hvor vi med konkrete handlingspunkter kan kæde klimabevidsthed sammen med vores arbejde.
De små justeringer og initiativer vi har mulighed for at implementere på vores hjemmesider, kan selvfølgelig ikke stå alene, men de kan være en del af en større samlet indsats og til at sætte et endnu større fokus på grønnere valg.
Har du lyst til at vide mere om vores ESG-rådgivning eller ønsker at indgå i dialog om emnet, er du velkommen til at række ud til Sandra Olsen, Strategy Director & Partner, på sol@orchestra.dk.
Kilder
The carbon footprint of your website and how to reduce it
3 Ways SEO can Help Reduce Carbon Emissions (+ Action Points)