De seneste mange måneder har handlet om datasikkerhed, GDPR-lovgivning og cookie consent-løsninger. Kort sagt, begrænsning på begrænsning i brugernes browsere. Muligheden for at tracke brugere og deres adfærd med cookies indsnævres og det går selvfølgelig ikke, at de store annonceringsplatforme ikke kan dokumentere den rette effekt. Derfor har Facebook lanceret en trackingløsning; Facebook CAPI, som er server-side-baseret, og som derfor dribler uden om de browser-baserede udfordringer.
I dette blogpost får du overblik over hvad Facebook CAPI er og hvorfor det er interessant for dig. Find de lidt tekniske briller frem, så er du meget klogere på området om ca. 10 minutter.
Facebooks konverterings API – endnu en teknisk udfordring, som skal håndteres?
Du har, med stor sandsynlighed, lige været igennem den store verifikations- og aggregeringsøvelse i din Facebook Business Manager i forbindelse med IOS 14, og så troede man lige, at man var i mål med de mest prioriterede konverterings- og optimeringspunkter, så du kunne få mest ud af din Facebook-annoncering.
Det er du principielt også, men nu har Facebook øget fokus på deres server-to-server-løsning; deres Facebook CAPI produkt, som også kendes som Facebook konverterings API. Hermed har du nu mulighed for at få en endnu bedre forståelse af dine Facebook-effekter, samt nye muligheder for egen dataintegration i din Facebook-annoncering.
I dette blogpost vil vi notere lidt om løsningen, så du er bedre klædt på til at træffe en beslutning om hvad, hvorfor og hvornår du bør implementere API’et.
Hvad er Facebook Conversion API og hvorfor er det interessant?
For at forstå dette, så er det nødvendigt, at vi ganske kort taler teknik. Den almindelige Facebook pixel sættes via din browser. Ad blockers, IOS 14 etc., er alle aktiviteter, som sætter begrænsninger i din browser, som hermed får betydning for din pixel. Kort fortalt oplever vi altså, at vi på flere og flere brugere ikke er i stand til at følge denne fra annoncering til handling på websitet. Vi har ikke mulighed for at skabe en forbindelse mellem browseren og aktiviteten, hvorfor Facebook ikke tilskrives den mulige konvertering. Vi oplever hermed forringet datakvalitet og vi ser færre konverteringer for Facebook-kampagner generelt.
Facebook er naturligvis ikke interesseret i dårligere annonceringseffektivitet
Derfor har Facebook travlt med at introducere og installere en server-side løsning, som ikke påvirkes af browser-restriktioner. Hvor Facebook pixel er defineret ved “browser-side” er Facebook CAPI altså defineret ved server-side. Det betyder, at vi med installation af Facebook CAPI ikke er afhængig af brugerens browser, og hermed giver det os mulighed for at tracke konverteringer, post-konverteringer og page visits meget mere nøjagtigt.
Mere attribuering, mere re-marketing effekt, lavere ads cost per action!
Facebook lover altså, at vi med installationen får nogle helt nye muligheder i vores Facebook setup, og at vi nu kan dokumentere langt mere effekt. Faktisk kan vi med API’et binde vores CRM data sammen med vores Facebook-kommunikation, og vi kan bruge API’et til dynamic ads m.m.
I en case med Tentree testede man to opsætninger mod hinanden. Man brugte pixlen alene. Den anden brugte pixel plus konverterings API’et. De fandt ud af, at kombinationen af pixel og konverterings API’et gav en stigning på 12 % i tilskrivningen.
Det norske skønhedsfirma Lava Art Cosmetic (LAC) fandt ud af, at da de tilføjede konverterings-API’et til deres Facebook-setup var de bedre i stand til at spore kundens rejse på deres websted. Dette gav dem mulighed for at oprette bedre tilpassede målgrupper. De brugte derefter Facebook-annoncering til at målrette mod folk, der havde besøgt deres websted, men ikke havde foretaget et køb.
Sammenlignet med at bruge Facebook-pixlen alene oplevede de en stigning på 16,5 % i abonnementerne på deres service. De fandt også ud af, at de ekstra data fra konverterings-API’et hjalp Facebook-algoritmen med at vise annoncerne mere effektivt til bedre kvalificerede brugere, hvilket reducerede omkostningerne pr. handling med 5 %.
To fine cases, som viser effektivitetsstigninger med CAPI-løsningen, MEN – Facebook CAPI skal ikke stå alene, så alt det gode arbejde med verificering og aggregering af pixel-data er altså ikke spildt! Facebook CAPI skal nemlig supplere den normale browser-pixel og ikke erstatte denne. På kort sigt i hvert fald. Det betyder, at der opsættes to identiske punkter for henholdsvis browser-side og server-side pixel. I Facebook Business Manager kan du se, hvilken tracking-metode, som har tracket den pågældende konvertering.
Kan man få udfordringer med dobbel-konverteringer?
Nej, det er bliver ikke tilfældet. Facebook sikrer, at den samme konvertering ikke bliver tracket i både din browser-side og i din server-side tracking, så det skal du ikke bekymre dig om. Facebook registrerer først din pixel-konvertering, og herefter suppleres med din server-side tracking.
Hvad med begrænsningen af antallet af konverteringspunkter?
Vi kender fra vores aggregeringsøvelse, at vi kun må have otte optimeringspunkter ifølge Facebook. Med konverterings-API’et har vi ikke nogle begrænsninger. Det er bare at oprette det pågældende punkt, og så er du igang.
Installationen: Er det “bare”?
Når jeg nu siger “bare”, så er det jo ikke “bare” i relation til installation af API’et. Det kan godt være lidt teknisk, og din IT-afdeling kan måske drille lidt. Derfor har vi i Orchestra Performance udarbejdet en nem on-boarding, som vi kan klare herfra gennem jeres Google Tag Manager. Den mere tekniske forklaring giver vi gerne ved lejlighed, men kort sagt har vi bygget og hoster en digital applikation med API’et, som skal bruge nogle enkelte referencepunkter såsom et Facebook token. Hermed skaber vi en forbindelse imellem dit website, API’et og din Facebook Business Manager konto.
Afslutningsvist
Jeg håber, at du fik lidt med hjem i dette blogpost. Har du spørgsmål eller er du interesseret i at høre mere, er du velkommen til at kontakte mig på pk@orchestra.dk, så vender jeg tilbage hurtigst muligt.
Er du allerede kunde hos Orchestra, så skal du tage fat på din rådgiver eller din SoMe kontakt, så vi kan komme i gang med at on-boarde dig hurtigst muligt, så du er klar til efterårets Facebook kommunikationsaktiviteter.