Det er svært at tage de rigtige datadrevne beslutninger, hvis dine brugere siger nej til cookies. Google har lanceret en betaversion af ”Consent Mode”, som kan give dig et bedre overblik over dine kampagner og brugeradfærden – selv hvis brugeren siger nej til cookies.

Consent er blevet den helt store valuta på internettet. Den spiller en afgørende rolle i, hvorvidt du får det optimale ud af dit online media spend og om du kan tage de rigtige datadrevne beslutninger, når du skal optimere dit site. Hvis mange af dine brugere siger nej tak til cookies når de besøger dit site, bliver mængden af brugerdata mindre, og du risikerer at tage datadrevne beslutninger på et forkert grundlag.

Med lanceringen af Google Consent Mode forsøger Google at bygge bro mellem den stigende efterspørgsel mellem brugernes rettigheder og muligheden for at tage datadrevne beslutninger, når man driver sine online marketingtiltag. Skåret helt ind til benet, så vil du med Google Consent Mode få information om dine konverteringer fra kampagner, trafik på dit site, henvisninger og mere – selvom dine brugere siger nej til cookies.

Hvordan virker Google Consent Mode?

Rent teknisk fungerer Google Consent Mode ved hjælp af to nye tags – ad_storage og analytics_storage – der styrer, hvordan Googles tags og cookies fungerer.

ad_storage
Consent Mode bruger tagget ad_storage til at regulere scripts, der er relateret til marketing, og ændrer den måde brugeren trackes på.

Lavpraktisk betyder det, at du kan tracke og måle dine konverteringer på et mere aggregeret niveau, og ikke ned på hver specifik bruger, som vi kender det i dag. Derved beholder man muligheden for at kunne trække insights fra sine marketingaktiviteter.

Derudover kan Google Consent Mode justere tags baseret på, hvor brugeren befinder sig. Så hvis for eksempel specifikke cookies gerne må blive sat uden marketing consent for brugere fra US, men ikke for EU-brugere, så vil Google Consent Mode kunne justere disse cookies dynamisk.

analytics_storage
Dette tag ændrer den måde, som Google Analytics’ cookies opfører sig på, baseret på den consent som brugeren giver. Hvis brugeren siger nej til statistiske cookies, vil du stadig få overordnede og ikke-identificerbare metrikker såsom:

  • User agent, altså hvorvidt brugeren har besøgt dit site
  • Tidspunkt hvor brugeren besøger dit site
  • Hvilken kilde der har sendt brugeren
  • Om den aktuelle side, eller den tidligere side i brugerens navigation, har ad-click information i URL’en (e.g. gclid fra Google Ads)

Så hvis brugeren ikke giver marketing consent, vil de relevante Google tags ændre sig og i stedet kun lave eventuelle konverteringer på et mere overordnet og aggregeret niveau. Hvis brugeren derimod har accepteret cookies, så får du alt det data, som du er vant til.

Helt overordnet betyder det i praksis at følgende sker, når en bruger besøger et site fra et reklame spot.

Det er dog ikke ensbetydende med, at du ikke har brug for en Consent Management Platform, selvom du har implementeret Google Consent Mode. For det har, naturligt nok, kun en indflydelse på platforme og services, som bliver udbydt af Google. Det vil sige, at dine tags og scripts relateret til eksempelvis Bing, Facebook og andre vil forblive uændrede.

Skal du implementere Google Consent Mode i dag?

Det korte svar er: Måske! For Google Consent Mode er stadig i beta og det betyder, at efter implementering kan du reelt ikke se nogle steder i Google Analytics, hvilken effekt det har haft på din data, da det endnu ikke er udrullet og visualiseret. Men det ligger og samler data i baggrunden. Google har ikke offentligtgjort, hvornår dataen bliver tilgængelig, men når det gør, så vil du kunne tilgå det i Google Analytics. Så det kan være en god ide at implementere det allerede i dag, så du har mulighed for at indsamle så meget data som muligt.

Har du brug for hjælp til det tekniske?

Skal du have implementeret Google Consent Mode, så du er klar til, når det kommer ud af beta? Vi har allerede implementeret det på udvalgte kundesites, og kan hjælpe dig med at sikre, at det er sat op på GDPR-forsvarlig vis. Kontakt Michael Wittrup på mw@orchestra.dk for nærmere information.

 

Artiklen er skrevet af Michael Wittrup, som er det nyeste medlem i Orchestra-familien. Michael har mere end 9 års erfaring med teknisk SEO og Web Analytics i bagagen, og har arbejdet med brands som MAC Cosmetics, L’Oreal og Sanofi.
Har du spørgsmål eller brug for at vide hvordan det kommer til at berøre netop dit site, er du meget velkommen til at kontakte Michael her.

 

 

Fire fundamentale trin til en moderne search kontostruktur