Hvordan sikrer man sig, at influentindsatsen ikke ender hos falske følgere?

Picture of Cecilia Fahlström
Cecilia Fahlström
Head of Content

Instagram, og især Influenter på Instagram, er for alvor kommet i mediernes søgelys, efter en undersøgelse lavet af det internationale analysebureau Hype Auditor peger på, at op mod 47% af danske influenter snyder med deres følgertal. Det kaster en mørk skygge over influencer marketing og influenters troværdighed bliver igen et hovedfokus for medierne.

Vi kigger nærmere på, hvad vi gør for at undgå, at marketingsbudgettet kan man gøre for at undgå at ens marketingsbudget øser ned i falske likes og kommentarer.

Jagten på likes og Bot Farms

Når man arbejder med influenter, arbejder man med en marketingsform, der spiller meget på troværdighed og personlighed. Influenten er en person folk selv vælger at følge, derfor er reklame her gennem målrettet til en langt mere snæver og konkret målgruppe end ved klassike TV-reklamer.

Derfor giver det også et sug i maven af glæde, når man som brand oplever, at influentens følgere interagerer med det betalte indhold ved at like, dele og kommentere. Mange går derfor efter influenter med høj interaktion, når de starter kampagner op – og det er her, filmen er knækket for nogle influenter. Jagten på likes har fået influenter til at ty til beskidte metoder og tilkøbe sig følgere. Det tager kun et par klik og et symbolsk beløb og så har du 10.000 nye følgere. Ofte fra Brasilien, Tyrkiet eller Kina.

Såkaldte Bot Farms er særligt udbredte. Det er virksomheder, der lever af at sælge falske følgere til Sociale Medie profiler. Og særligt Instagram er ramt. Derfor er fokus også der lige nu, på trods af at fænomenet er ligeså udbredt på Facebook og Twitter.

Heldigvis er der mange måder at undersøge influentens data og sikre sig, at man betaler for content til en profil med rigtige mennesker.

Brug din sunde fornuft og data

Hvad gør man så i en verden af falske følgere? Det korte svar er at bruge sin sunde fornuft. Instagram er heldigvis et medie, hvor data er let tilgængeligt: Man kan se, hvem der følger, liker og kommenterer.
Det er dog en omfattende proces at kigge følgerlisten igennem og trykke ind på alle profiler, der kan se falske ud. Derfor er det umiddelbare indtryk kun første skridt på vejen.

Når et ønske om influentsamarbejder ender hos os sikrer vi os på flere måder at vi finder det troværdige og rette match – og her spiller følgernes autenticitet selvfølgelig en vigtig rolle.
Første skridt mod det gode influentsamarbejde er selvfølgelig at se på målgruppe og KPI for indsatsen, så vi kan snævre feltet af influenter ind.

For at sikre os, at influenten har ægte følgere, kigger vi på den data, der ligger bagom profilen og som ville tage dages arbejde at opsnuse manuelt. Det gør vi med værktøjet Woomio, som efterhånden er blevet en fast samarbejdspartner for bureauer, der arbejder med influencer marketing.

Den hurtigste måde at afgøre om en influent har tilkøbt sig følgere er at se på, hvor følgerne kommer fra og hvordan fordeler engagementet og følgerne sig på køn.
Ser man en dansk profil med høj procentdel fra Brasilien, Tyrkiet og Kina, skal alarmklokkerne begynde at ringe. Derudover skal man holde øje med, om engagementet fra kønnene matcher profilens indhold.

Hvis en kvindelig mode-instagrammer har et ligeligt fordelt engagement mellem mænd og kvinder, så er der igen noget, der peger i retningen af købte likes. Det er usansynligt, at så mange mænd ville engagere sig ligeså meget som kvinder ved den type content.

Finder man disse tal, kan man dykke ned i kommentarspor for at være helt sikker. Er kommentarerne udelukkende emojis, korte ord som ”amazing” eller ”looks great” er de meget generiske og kan nemt komme fra en bot. Er man rigtig grundig, kan man klikke ind på de profiler, der kommenterer og se om de følger mange, men ikke selv har nogle følgere. Står det sådan til er det højst sandsynligt en falsk profil.

Skal vi stoppe med at bruge influenter i markedsføringen?

Kort: Nej. Det er sundt at marketingsmedier bliver gennemgået i ny og næ, og influencer marketing er stadig så nyt, at denne type sager kommer nu. Det er altid vigtigt at lave en undersøgelse af platforme, før man bruger dem og her skal influentens profil ses netop som det; en platform.

Instagram har anno 2019 1,4 millioner danske brugere, hvilket vil sige at brugen af Instagram er steget med xx % siden xxxx. Det er altså efterhånden et medie, hvor man kan nå langt ud blandt danskere og heldigvis er de fleste influenter dygtige og ærlige, og kan give ens kampagne et personligt præg, der når ud lige til dem, der godt kan lide personligheden bag profilen.

Influencers i troværdighedskrise?