Fredag morgen den 8. november i KreaKoms lokaler på Bredgade troppede 17 danske annoncører op. Alle med ønsket om at blive klogere på ansvarlighed i markedsføring. Dagen var en test af et helt nyt format, som vi hos Orchestra har arbejdet på og eksperimenteret med.
Orchestra Resonans Talk er vores bud på et intimt fagspecifikt format, hvor kunder møder kunder, og hvor formålet er at gøre hinanden klogere sammen via fælles dialog og refleksion.
Dagens inspiratorer var Pernille Helweg fra Københavns Lufthavn, Morten Jakobsen fra TrygFonden og Julie Lindblad fra Tivoli. De har alle gennem det seneste år arbejdet på større ansvarlighed i markedsføring. Dette blandt andet ved at arbejde med principper, som skaber ramme og retning for at tænke hele ESG-begrebet ind i marketingafdelingens dagligdag.
Du kan bl.a. læse om TrygFondens principper ved at klikke her.
Ud over de tre inspiratorer bød dagen på gode refleksioner fra de deltagende, som repræsenterede alt fra kommercielle brands til sagsorienteret organisationer. Der findes ikke en ”one size fits all”-tilgang til ansvarlig markedsføring – og så alligevel.
For der var enighed om 4 råd til at komme i gang med ansvarlig markedsføring, der var centrale for alle.
Så til dig, som ikke var med på dagen. Værsgo! 4 råd til at gribe ansvarlig markedsføring an.
Råd #1: Ansvarlig markedsføring skal udspringe af forretningsstrategien
Alle de deltagende markedsfører mente, at man som markedsfører har et ansvar for at tage hul på ESG uagtet strategien og de interne krav. Men for at være sikker på, at man bruger krudtet på det rigtige, så er det afgørende, at ansvarlig markedsføring hænges op på den overordnede forretningsstrategi – og bæredygtighedsstrategi, hvis man har sådan en.
Råd #2: Sæt rammer og retning – og gør det konkret
Ansvarlig markedsføring rummer mange perspektiver og områder, man kan tage fat på – lige fra at minimere CO2-aftrykket fra kampagneindsatser og fremme inklusion og diversitet i kampagnematerialet, til at tage stilling til valget af medier og overveje sin holdning til brugen af big tech.
Derfor er ramme og retning vigtigt, så alle i marketingteamet kender spillepladen, som de kan berige med gode ideer til initiativer. Opsætning af f.eks. 10 principper for ansvarlig markedsføring kan være en måde at gå til det på.
Råd #3: Husk dine interessenter
Ansvarlig markedsføring er en åbenlys god ide for ildsjælene. Men det er vigtigt, at topledelsen køber ind på den nye måde at arbejde på. Vi har brug for ledelsesmæssig støtte.
Et vigtigt råd for at lykkes med ansvarlig markedsføring er derfor, at få styr på dine interessenter. Det vil typisk være ledelsen, den ESG-ansvarlige, men også resten af marketingteamet. Alle skal forstå vigtigheden af ansvarlig markedsføring. Det gør det langt nemmere efterfølgende at føre initiativer igennem, når der er ledelsesstøtte og opbakning fra medarbejdere.
Råd #4: Få det ud at leve i marketingteamet
Empowerment er et centralt nøgleord.
For ansvarlig markedsføring er ikke et tidsbegrænset projekt. Det afspejler en ny way of working i marketingteamet, og alle i marketingteamet skal derfor gerne føle ejerskab. Ejerskabsfølelsen er essentiel for at fremme teamets evne og løst til at komme med ideer til initiativer, indtænke etik i alt hvad de foretager sig, samt at hejse flaget, når dilemmaer opstår. Det er vigtigt, at ansvarlig markedsføring ikke opfattes som rigide krav af marketingsteamet, der låser dem på hænder og fødder.
I stedet skal det gerne skabe en følelse af et helt nyt marketingperspektiv, som udvider medarbejderens horisont, udvikler deres kompetencer og dermed skaber øget arbejdsglæde.
Vil du vide mere?
Vil du vide mere om ansvarlig markedsføring, så kontakt Sandra Olsen, sol@orchestra.dk