Nyt i mediemarkedet november 2019

Picture of Martin Grøn
Martin Grøn
Head of Print/OOH

I et aldrig stillestående mediemarked kan overblikket over de vigtigste ændringer i markedet være svært at skabe. Nyhederne er mange og artiklerne er lange. Med ”Nyt i mediemarkedet” gør vi arbejdet for dig, og sikrer at du på blot 5 minutter har dannet dig det nødvendige overblik.

Da vi kun kradser ganske lidt i overfladen, er du naturligvis altid velkommen til at hive fat i os for uddybning af emner.

God fornøjelse!

Google Lead Extension

Google har lanceret en ny beta, Lead extension, som vil give annoncører mulighed for at opsamle leads via en søgeannonce. Det data, der vil kunne samles op, er navn, mail, telefonnummer og postadresse. Hvor længe der vil gå, før denne extension kommer ud af betaen, er svært at sige, eftersom det er tredje gang, at Google tester muligheden af – uden succes de første to gange.

Citrusmedia stopper samarbejde med Fitness World

Pr. 31/12 stopper Citrusmedia samarbejdet med Fitness World, hvilket betyder, at det som udgangspunkt ikke længere er muligt at annoncere i centrene. Fitness World er blevet solgt til en større kapitalfond, som ønsker at højne medlemsoplevelsen i centrene. Om det på sigt indebærer, at der igen åbnes for annoncering vides ikke. Citrusmedia er i dialog med andre fitness-kæder om et muligt samarbejde, men på nuværende tidspunkt er der ikke meldt noget konkret ud.

Train TV lukker

Det er ikke kun annonceringsmuligheden i Fitness World der forsvinder ved årsskiftet. Det gør den også i S-togene. Train TV, som sælger pladsen på de digitale skærme, har meddelt, at det pr. 31/12 ikke længere vil være muligt at købe reklameplads på skærmene. DSB har vurderet, at det vil kræve en for stor investering af skulle opgradere skærmene til 2019-niveau og har altså derfor valgt at lukke dem helt ned.

Visual Art/City Media vinder 17 nye storcentre

En positiv nyhed er, at Visual Art/City Media pr. 1/1 har vundet 17 nye storcentre fra DEAS, hvor de opsætter digitale skærme. Blandt de nye centre kan nævnes Lyngby Storcenter, City 2 og Frederiksberg Centret i HT-området samt en række større centre i Jylland som Kolding Storcenter og Herning Storcenter. Med de i alt 27 centre har de nu en rigtig god dækning i hele landet med samlet set 490 skærme og et ugentligt besøgstal i centrene på knap 2 mio. Det er første gang vi ser noget, der ligner en decideret landsdækkende løsning på digital outdoor.

JP/Politiken lancerer ny dataplatform

Med den nye dataplatform ”Relevance” forsøger JP/Politiken at imødekomme de fortsat stigende udfordringer med brug af 3.parts-data – blandt andet grundet Apples krig mod tracking, hvorfor cookies blokeres ved brug af Safari browseren. Relevance er baseret på 1. parts-data indsamlet på tværs af sites i JP/Politikens Hus. Hermed forbedres muligheden for at ramme relevante segmenter – som også er Safaribrugere – samt målretning på tværs af devices.

Vi ser frem til at teste potentialet af på den nye platform.

Nye tider?
Et medieetisk kodeks