Nyt i mediemarkedet oktober 2020

Picture of Cecilia Fahlström
Cecilia Fahlström
Head of Content

Vi har skiftet til vintertid og en mørkere og koldere tid står for døren, men fortvivl ikke, for nu er vi igen klar med spændende nyheder fra mediemarkedet. Denne gang kan du bl.a. læse om den seneste udvikling på TV-markedet, om en ny konkurrent til TikTok, nyt fra SnapChat samt meget meget mere.

Du er naturligvis altid velkommen til at hive fat i os for uddybning af emner.

God fornøjelse!

Clear Channel i Indeks Danmark

I starten af 2021 bliver Clear Channels outdoormedier integreret i Indeks Danmark. Det betyder at vi fremover vil være i stand til at lave bedre dækningsestimater på vores outdoorkampagner og dermed kunne yde en endnu bedre og mere veldokumenteret rådgivning til vores kunder.

Ny konkurrent til TikTok

I vores seneste nyhedsbrev skrev vi, at Instagram lancerede ny konkurrent til TikTok i form af Reels-funktionen. Endnu en TikTok-konkurrent har set dagens lys –  nemlig Triller, som ligesom TikTok er en musik- og videoplatform, der opfordrer til dans og kreativitet.

Selvom Triller faktisk har eksisteret siden 2015 er app’en først nu for alvor begyndt at tage verden med storm, som følge af TikToks dårlige medieomtale (vi har nævnt det før; de er lidt shady med brugerinfo og sikkerhed). Senest er TikTok blevet banned i Indien, Pakistan, Bangladesh og Indonesien (og har dermed mistet 120 mio. aktive brugere give or take), ligesom debatten om en nedlukning i USA også kører heftigt for tiden.

Det giver medvind hos de konkurrerende apps, og især Triller skal vi nok vænne os til at holde øje med. Triller har pt. 120 millioner downloads verden over. Vi kender endnu ikke tallet for Dk.

Ændringer i Google Search Term Report

Google varslede i september ændringer i deres Search Term Report, så den nu vil indeholde potentielt færre termer. Ifølge Google vil rapporten kun indeholde de termer, ”som et betydeligt antal brugere har søgt efter” – også selvom en term har drevet et klik. Google meddeler, at ændringen skyldes privacy standarder og beskyttelse af brugerdata.

Helt konkret vil annoncører ikke længere få indsigt i alle de søgetermer, der har affødt annoncevisninger og klik i Google Ads. Ændringen har allerede givet anledning til panik i Search-landskabet, da annoncører nu potentielt set risikerer at betale for irrelevante søgninger.

Arbejdet med at lave negative søgeordslister og ekskludering af irrelevante søgninger generelt bliver ligeledes vanskeligere. Konsekvenserne af ændringen er svære at spå om, da det i høj grad afhænger af, hvad Google anser som ”et betydeligt antal” af søgninger.

Snapchat lancerer TikTok pendant (Så vidt vi er informeret pt.)

Snapchat lancerer nu det de kalder ”Sounds on Snapchat”. Dette betyder, at man som Snapchatter nu har mulighed for at tilsætte sange (so far nogle udvalgte) til ens Snaps.

Facebook x nyhedsabonnementer

Facebook tester nu muligheden for at koble Facebookprofil med ens konkrete nyhedsabonnementer. Dette med hensigten om, at man som bruger ikke støder på paywalls og her igennem styrker hele brugeroplevelsen. Dette er jo især interessant for kunder som B.T, Berlingske og Weekendavisen. Vi ved dog ikke mere endnu, end hvad der står i denne artikel

“Facebook  is testing a new feature that could help news publishers create a better experience for paying subscribers on the social network. The idea is that when Facebook identifies a subscriber from one of its publisher partners, that subscriber will be invited to link their news account to their Facebook account. Once they’re linked, if they encounter a paywalled article on Facebook, they’ll be able to read it without hitting the paywall or having to log in again.”

YouTube lancerer Shorts

Som Instagram vil YouTube nu også gerne prøve kræfter med de kortere videoer og konkurrerer med TikTok. Derfor lancerer de ny et nyt format de kalder ”Shorts”, hvor brugerne får mulighed for at producere videoer på 15 sek. eller kortere.

YouTube skriver selv:

And people can be entertained and informed by bite-sized content in the spare minutes of the day. That’s why we’re excited to announce that we are building YouTube Shorts, a new short-form video experience right on YouTube for creators and artists who want to shoot short, catchy videos using nothing but their mobile phones.”

Hvorledes skaber du en proaktiv digital handlingsplan, som orkestrerer alle de nødvendige kompetencer?
2021 – et Facebook-år fyldt med forandringer