Nyt i mediemarkedet oktober 2019

Picture of Martin Grøn
Martin Grøn
Head of Print/OOH

I et aldrig stillestående mediemarked kan overblikket over de vigtigste ændringer i markedet være svært at skabe. Nyhederne er mange og artiklerne er lange. Med ”Nyt i mediemarkedet” gør vi arbejdet for dig, og sikrer at du på blot 5 minutter har dannet dig det nødvendige overblik.

Da vi kun kradser ganske lidt i overfladen, er du naturligvis altid velkommen til at hive fat i os for uddybning af emner.

God fornøjelse!

Fake followers på Instagram lever stadig

Ny undersøgelse af danske Instagram-profiler viser, at 47 % af alle danske influenter har købt sig til følgere (Politiken Kultur, 3/9 2019). Det kaster en mørk skygge over influencer marketing, og troværdighed bliver igen et hovedfokus. Hos Orchestra er vi bevidst om denne problematik. Derfor bruger vi blandt andet social-analyse-værktøjet ”Woomio” til at sikre via data, at de influenter, som vi benytter os af, har ægte følgere. Det gør vi blandt andet ved at kigge på:

  • Følgernes geografi
  • Fordeling mellem mænd og kvinder
  • Varierende engagement på indhold


Nyt digitalt OOH-netværk målrettet bilister

Citrusmedia har lanceret et nyt digitalt netværk bestående af 48 skærme placeret ved indfaldsvejene til større danske byer. Skærmene var tidligere ejet af Clear Channel, men citrusmedia har efter overtagelsen kun beholdt de bedste af placeringerne, samt suppleret med nye og bedre placeringer. Netværket vil især være interessant på kampagner, hvor vi skal ramme bilister og folk på farten.

AFA opsætter digitale abribus i Aalborg

AFA har opsat 9 digitale abribus på gadeplan i centrum af Aalborg. Til at starte med indgår de 9 skærme i deres digitale DSB-netværk, men skærmene vil også kunne købes separat. Opsætningen er forhåbentlig starten på en spændende udvikling, hvor de traditionelle abribus løbende vil blive udskiftet med digitale abribus. Dette er allerede i fuld gang især i København.

Databaseret optimering af radio og Spotify

Spotify har lanceret et nyt værktøj, som de kalder ”ADA”. Værktøjet er i stand til at estimere, hvor meget incremental reach, der kan opnås på en radiokampagne ved at tilføje Spotify. Det betyder, at vi fremover har muligheden for bedre databaseret optimering af lyd-kampagner, og at Spotify rykker sig tættere på værende et radiomedie.

YouSee har opsagt kontrakten med Discovery fra 2020

YouSee har i uge 40 meldt ud at de har opsagt deres kontrakt med Discovery, hvori Discoverys kanaler har været en del af YouSees faste pakker. YouSee ønsker dog at genforhandle en ny kontrakt, da de fortsat ønsker at Discoverys kanaler skal være en del af deres ”bland selv” løsning. Discovery respons har været, at det ikke bliver aktuelt kun at være en del af ”bland selv” – så enten kommer de med i pakkerne, ellers kan ingen YouSee kunder se Discoverys kanaler.

Hvis begge parter holder fast i nuværende udmeldinger, vil det vil få store konsekvenser for TV markedet fra 2020, hvor Discoverys kanaler i så fald vil forsvinde fra YouSee, som i dag forsyner 45% af danske husstande med flow tv. Dels vil det ikke være muligt for annoncørernes kampagner at nå samme bredde på Discoverys kanaler som i dag. Dels vil der sandsynligvis være en del, der tager deres YouSee pakker op til revision, finder nye løsninger og tilvælger streamingtjenester i stedet. Konsekvensen heraf vil være et yderligere fald i sening på flow-tv.

Influencers i troværdighedskrise?
Nye tider?