Hvordan sikrer annoncører et sikkert eksponeringsmiljø i et komplekst økosystem?

Picture of Mette Solander
Mette Solander

Det programmatiske økosystem er komplekst og kan fremstå uoverskueligt og ugennemsigtigt, især for annoncører der har et særligt fokus på ansvarlig og etisk funderet markedsføring. For mange annoncører handler det ikke nødvendigvis om at have dyb forståelse for den programmatiske værdikæde fra A-Z, men om at forstå de dynamikker, der ligger til baggrund for programmatisk annoncering. Med det, bliver det muligt at gå fra fokus på effekt, til fokus på ansvarlig effekt.

I dette indlæg vil vi fokusere på brand safety, et emne som fortsat fylder i dialogen for mange annoncører, og give input til overvejelser og spørgsmål man bør stille og forholde sig til.

Transparens og kontrol i en AI-drevet virkelighed

AI er ikke længere en fremtidsvision. Teknologien har længe været integreret i mange indkøbsplatforme og det har åbnet for nye muligheder, men også nye udfordringer. Automatisering kan for mange annoncører øge effektiviteten af markedsføring, men i nogle tilfælde risikerer man samtidig at give afkald på kontrollen med, hvor og hvordan kampagner afvikles. Dertil vil sikring af eksponeringsmiljøet også have effekt på;

  • Ad recall, fordi budskabet præsenteres i sammenhænge, hvor modtageren er mere modtagelig.
  • Kvalitetsopfattelsen, da konteksten smitter af på, hvordan brandet opfattes. 
  • Attention, hvor et relevant og sikkert miljø øger chancen for at fange og fastholde opmærksomhed.
En tilgang i konstant bevægelse

Nye indkøbsformater fra tech-giganterne giver ofte effektiv eksponering, men også mindre kontrol. Derfor tilpasses indkøbsstrategien efter den enkelte annoncørs risikovillighed og forretningsmål. Det kræver kontinuerlig evaluering og aktiv stillingtagen til nye programmatiske muligheder.

Hos Orchestra kombineres test, data og strategi med etik og brand safety. Det er ikke tilstrækkeligt at optimere efter klik og konverteringer alene. Det er mindst lige så vigtigt at sikre, at den effekt, der opnås, er ansvarlig og gennemsigtig.

Derfor arbejder vi systematisk med at finde den rette balance mellem teknologi og menneskelig vurdering. Det gælder både ved taktisk display, store brandingformater og videoindkøb mm. 

Til annoncører med bureau, anbefaler vi at tage en dialog med din daglige kontaktperson. 

Tre strategiske greb til et kontrolleret programmatisk indkøb

Vores anbefaling er at man som annoncør arbejder med disse tre grundlæggende tilgange:

  1. Sikring af indhold
    • Inklusionstilgang: Annoncer placeres udelukkende på sites og medier, der på forhånd er udvalgt og godkendt.
    • Frasortering af uønsket indhold: Benyt negative lister med f.eks. indholdskategorier og søgeord der ikke matcher brandets værdier.
    • Tredjepartsverifikation: I nogle tilfælde kan et samarbejde med eksterne aktører overvejes. Dette muliggør realtidsvurdering og filtrering af usikre eksponeringsmiljøer.
  1. Værdiskabende mediesamarbejder

    Langsigtede og transparente samarbejder med medier sikrer øget kontrol og åbenhed om, hvor og hvordan annoncer eksponeres. Denne tilgang muliggør tættere samspil mellem brand og medie, og åbner for strategiske partnerskaber, der styrker brandets tilstedeværelse.

  1. Fleksibel brug af indkøbsplatforme

    Afhængig af annoncørens behov kan en fleksibel tilgang til valg af indkøbsplatforme overvejes. For nogle annoncører kan prioritering af danske medier være vigtig, og i disse tilfælde kan medieløsninger som understøtter netop det, sammen med et transparant og brand safe eksponeringsmiljø, skabe rammen som tager højde for brandets mål og værdier.

At sikre et trygt eksponeringsmiljø er første skridt. Næste er at styrke selve visningens kvalitet for at maksimere attention. Netop kombinationen af de to, eksponeringsmiljø og visningens kvalitet, udgør fundamentet for effektivitet i det programmatiske indkøb.

Kvalitet i det programmatiske økosystem er et emne vil vi berøre i et andet indlæg senere på året.

Vil du vide mere om, hvordan brand safety og effektivitet går hånd i hånd i det programmatiske indkøb, er du velkommen til at tage kontakt til Head of Programmatic Mette Solander på ms@orchestra.dk

Orchestra Resonans: Navigation for annoncører
Er dit website klar til de nye EU-krav om digital tilgængelighed?